Sri Lanka – part 2 – the end of our journey - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Sri Lanka – part 2 – the end of our journey - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Sri Lanka – part 2 – the end of our journey

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

07 Oktober 2014 | Sri Lanka, Negombo

Jawel ons laatste verslag van deze lange reis, het voelt heel lang en is omgevlogen. Tijd blijft een heel gek iets. Hier onze laatste belevenissen in Sri Lanka en wat lijstjes :).
Het is inderdaad het strand geworden en wel in Trincomalee, een leuk dorp met een prachtig oud Nederlands fort. Vanaf het fort had je schitterend uitzicht en het water was zo helder dat je vanaf boven de vissen, en zeeslangen kon zien zwemmen, Vanuit Trinco hebben we drie boottochten gedaan. De eerste was om dolfijnen en walvissen te spotten. Heel veel dolfijnen gezien, vlak bij de boot, prachtige sprongen. Helaas geen walvissen. De tweede was een snorkeltocht naar een klein eilandje, Douwe kon helaas niet mee vanwege een teenblessure, maar Judy heeft genoten van alle gekleurde vissen en het hoogtepunt waren de rifhaaien die er rond zwommen, wel een stuk of tien gezien. Grootste rond de twee meter!! De derde tocht was herkansing voor de walvissen, maar na twee uur varen nog geen grote vin gespot. Toen ontmoetten we een paar vissers die ons de weg wezen en jawel een grote spuit water vloog de lucht in, wat een overweldigend gezicht. We hebben zeven walvissen gezien waaronder de blauwe vinvis, het grootste dier ter wereld, heel indrukwekkend.
Na Trinco met de nachttrein naar Galle, we hadden ongelooflijk mazzel want ons tweede klas kaartje kon worden veranderd in een eerste klas kaartje. We gingen van een hele nacht zitten naar een eigen coupe met twee bedjes, feest! Galle was voor Douwe een feest van herkenning, ook al was er veel veranderd in tien jaar. Galle is prachtig het is een gigantisch Nederlands fort met een stad erin. Allemaal leuke kleine straatjes, mooi uitzicht vanaf de muren op zee, gezellige huisjes en restaurantjes. We vinden het de leukste stad van Sri Lanka. We vonden per toeval een kamer bij twee hele aardige oude mensen (rond de 85) en hebben daar drie nachten gespendeerd. Flinke regen meegemaakt, ook in onze kamer :), maar de lieve mensen maakten alles waard. We hadden een super balkon van waar we de hele straat overkeken.
Van Galle naar Mirissa, een mooie strandbestemming met goede zee. Lekker vakantie dagen gehad, met kokosnoten, verse vis, bodyboarden op de hoge golven en mooi weer.
Nu in Negombo, daar vandaan vliegen we. Nog de vismarkt bekeken, nog nooit zoveel vis bij elkaar gezien en geroken. En dan sta je ineens je tas in te pakken, hoewel we dat al ontelbaar keer hebben gedaan is het nu anders. Het voelt heel onrealistisch, maar over 2 dagen zitten we weer een broodje kaas te eten!

Het laatste landlijstje:

-De mensen: zijn vriendelijk en hartelijk. Qua uiterlijk heel anders dan zuid-oost Azie, veel donkerder van huid, git zwart haar, maar wel behoorlijk klein. Grappig is dat allerlei soorten mensen hier naar ons zwaaien of gedag roepen. In de meeste landen doen vooral kinderen dat maar hier kan het iedereen zijn.
-De vrouwen: hebben ongelooflijk mooi dik zwart lang haar. Hoe langer hoe beter, veel vrouwen knippen hun haar nooit. We hebben vlechten tot in de knieholtes gezien. Bijzonder mooi. Het is niet netjes om schouders en knieen te laten zien. De traditionele kleding van vrouwen is prachtig, ze hebben een shirt aan met blote buik, een lange rok en dan een sari (soort doek) om over de schouders te drapperen dan langs de buik en in de rok. Moeilijk uit te leggen, maar schitterend. Vrouwen dragen dit voor speciale gelegenheden maar ook naar hun werk. Als gewone kleding worden meestal t-shirts en een rok gedragen. De t-shirts zijn vaak heel kinderlijk met allemaal plaatjes. De meeste vrouwen lopen met een paraplu tegen de zon.
-De mannen: netjes is belangrijk, dus overhemd en pantalon, of het allemaal ook schoon en heel is is minder belangrijk. Vaak dragen mannen een overhemd met sarong, soort wikkelrok. Afhankelijk van wat ze aan het doen zijn is de sarong tot knieholte of enkelhoogte. Mannen houden elkaars hand vaak lang vast als ze elkaar ergen tegenkomen, het liefst wordt die hand dan ook nog gestreeld. Douwe heeft dit ook mogen ervaren.
-De jonge stellen: lichamelijk contact tussen mensen van het tegengestelde geslacht is niet gewenst in het openbaar. Om als jong stel toch wat romantiek te hebben zitten ze op bankjes onder een paraplu stiekem te knuffelen.
-Het eten: er is heel veel rijst en curry, wat soms wel lekker is maar ook wel je neus uit komt. Verder hebben ze heerlijke rotti, gevuld met van alles en nog wat. Ook hebben ze kleine soort broodjes (samosa's) bij bakkertjes. Overal zijn kokosnoten te krijgen en veel vers fruit. Judy's favoriet is curd met treacle, een buffalomelk kwark/yoghurt met een soort honing van palm suiker, erg lekker.
-De dieren: er is heel veel leven op dit eiland; olifanten, luipaarden, krokodillen, allerlei soorten vogels, grote leguanen, vossen, wel drie soorten herten, hagedissen, kameleons, heel veel apen, waterbuffels, veel vlinders , heel veel eekhoorns en alle huis tuin en keuken dieren.
-De natuur: is bijzonder afwisselend, er zijn hele droge stukken met palmen en zand, je hebt schitterende stranden met heldere zee, of ruige zee, er zijn tropische wouden, bossen, naaldbomen, bananenbomen, bergen en heuvels en veel theeplantages. Er zijn grote rivieren met watervallen en ook veel water reservoirs waar de dieren komen drinken.
-De wegen; we moeten ze even noemen want samen met alle andere reizigers hebben we ons verbaasd over de kwaliteit van de wegen, verassend goed. Prima asfalt en weinig kuilen.
-De trein: zijn heel langzaam maar prachtig. Er zijn verschillende soorten treinen, sommige vallen bijna uit elkaar en andere zijn net nieuw uit China geïmporteerd. Je hebt meestal drie klassen in de trein, allemaal goedkoop maar derde klasse is spotgoedkoop, die zit dan ook helemaal vol met lokale mensen. Soms zo vol dat de mensen aan de buitenkant van de trein hangen om mee te kunnen. Dit gebeurt ook bij de bussen. De treinen zijn altijd open, alle deuren en ramen staan de hele rit open en iedereen hangt uit de trein. De meeste keren hebben we tweede klas gereisd maar hadden geen stoel, heerlijk in de deuropening gezeten. Dan moet je alleen af en toe je benen even intrekken.
-De geschiedenis; Sri Lanka heeft nogal wat meegemaakt in de recente geschiedenis. Behalve de tsunami hebben ze hier ook tot 2009 een burgeroorlog gehad tussen de twee bevolkingsgroepen in dit land. Je hebt de Sinhalese bevolking en de Tamil bevolking. Er is al lang veel spanning tussen de twee groepen. In het noorden zijn meer Tamil mensen dan in het zuiden, er is daar een groepering geweest de Tamil Tijgers die veel aanslagen in het land hebben gepleegd. Het Sinhalese legers heeft hier vervolgens ook veel nare dingen gedaan en al met al is het een zooite geworden. Er is nu rust, maar gelijkheid is er nog niet. Alle overheids- of leger functies worden ingevuld door de Sinhalese bevolking.
De Tsunami heeft ook echt een verwoesting achter gelaten waarbij hele families zijn omgekomen. Langs de kust zie je nog veel verwoeste gebouwen, er is ook veel weer opgebouwd en op veel plekken zou je niet weten dat er ooit iets gebeurt is.
-Het straatbeeld, er zijn tweebaanswegen van asfalt die de steden aan elkaar verbinden. Van die wegen af lopen stoffige zandweggetjes. Er zijn allerlei soorten huizen, van steen, hout, klei, en alles wat je maar kunt gebruiken. Heel leuk om te zien is dat iedereen er graag iets gezelligs van maakt, dus met een veranda of tuinje met plantjes en bloemen. Er lopen heel veel honden op straat, allemaal even lief en vriendelijk, in het westen liepen ook veel wilde ezels over straat, verder lopen er koeien, kippen, geiten en katten over straat. Het is een gezellige boel.
-Wij: vonden Sri Lanka een fantastisch toetje, een hele goede plek om onze reis af te sluiten. Het was een beetje afscheid nemen van deze manier van leven en rustig aan voorbereiden op huis.
Het is een prachtig land en het was heerlijk om zo in de natuur te zijn met het prachtige weer en de gezellige mensen. Douwe vond het erg leuk om hier weer terug te komen na tien jaar en de veranderingen te zien.

Zo dit was dan ons laatste verslag, het is een fantastische reis geweest. We hebben erg genoten en hopen in de toekomst wel nog wat meer mooie reizen te gaan maken. Na 14 maanden kijken we erg uit naar iedereen weer gaan zien en ontmoeten. We gaan ook dingen missen. Hier onder een rijtje van waar we naar uitkijken en wat we gaan missen:

***Waar we naar uitkijken***
Alle familie en vrienden weer zien
Water uit de kraan drinken
Altijd een warme douche kunnen nemen
Een goede wasmachine!
Je wc-papier door kunnen spoelen
Alles eten zonder darmklachten
Iedereen kunnen verstaan en alles kunnen lezen
Een schone omgeving
Bruin brood met kaas en een beker melk
Lekkere chocola
Jopenbier
Eigen vervoer
Niet meer uit een tas leven
Het gemak van een supermarkt
Als je een drankje drinkt wat koud is dat die je niet altijd onder lekt.

***Wat we gaan missen***
Een kokosnoot drinken, zo van de boom
Apen die in de bomen slingeren
Al het verse fruit
De vrijheid om te doen wat je wil wanneer je wil
Alle leuke mensen die je al reizend ontmoet
Super goedkoop uiteten kunnen
De warmte
Alle tijd die we samen besteden
Al het straateten
Alles wat altijd open is
Het buiten leven
De kleurigheid, bij de mensen en in de natuur
Altijd op slippers and blote voeten lopen
De dieren los op straat
De prachtige natuur

Aan iedereen die ons blog heeft gelezen de afgelopen 14 maanden, bedankt! Bedankt voor de reacties dat vonden we heel erg leuk en die hebben we allemaal meerdere keren gelezen. Voor nu laaste blog, maar er komt vast weer een keer een nieuwe.

Tot snel, veel liefs Douwe en Judy

This is our last blog from this long journey, it's feels long and also it feels like yesterday that we left. Time is a strange thing. In this blog our last adventures in Sri Lanka and also some lists.
After Polannaruwa we went to the beach in Trincomalee. Trinco is a nice city with a beautiful old Dutch fort, from the fort you can look at the ocean and see the fish swim, that's how clear the water is. In Trinco we did three boat tours. The first was to spot dolphins and whales. We saw a lot of dolphins, they where very close to the boat, made nice jumps. Unfortunately no whales. The second trip was to a little island to go snorkeling. Douwe couldn't come because of a toe injury. Judy enjoyed the beautiful colored fish and was impressed by the reef sharks she saw. The biggest was almost 2 meter!The third trip was again to try and spot whales. After two hours we saw only more dolphins, which was nice. Then we met some fishermen and they showed us the way. Just a little later we saw a big blow of air coming from the sea. We spotted 7 whales that day, it was amazing, we also saw a blue whale. That is the biggest creature on earth!
After Trinco we went to Galle by night train, we where very lucky because we could change our second class ticket into a first class ticket. Meaning; from a seat to our own cabin with two nice beds! Douwe had a good time showing Galle and recognized a lot even though a lot was changed. Galle is great, a big old Dutch fort with a city inside. There are nice little streets, houses, restaurants everywhere and the view from the wall is awesome. By chance we found a cute little room with two lovely elderly people (around 85) and we spend three nights there. At night there was quite some rain, outside and inside ;). We had a lovely balcony with view at the street.
From Galle we went to Mirissa, a beautiful beach destination. We had beach vacation days there, enjoyed the coconuts, fresh fish, waves, bodyboarding and weather.
Now we're in Negombo, from here we fly home. We made a last day out with a visit to the fish market, never saw so much fish together, and then suddenly your packing your bag. We've done that a lot but this feels different. Very unrealistic, in two days we're eating brown bread with cheese!

Our last county list:

-The people: are friendly and welcoming. They look quite different from East Asia, a lot darker skin, pit black hair and quite small. Funny is that all kinds of people are waving of calling hello to us. In most countries that's only children, here it can be every one.
-The women: they have incredible black, long hair. The longer the better, lots of them never cut their hair. We've seen braids until there knees. Traditional clothing is gorgeous, a short shirt and a long skirt, than a sari, kind of shawl, around the shoulders covering a bit of the belly and than attached to the skirt. They where this to work or on special occasions. Regular clothes are a skirt and a t-shirt, usually with funny pictures on it.
-The men: neat is important, they wear a dress shirt and trousers, if it is all clean and in one piece is less important. A lot of the times men wear a dress shirt and sarong, a kind of skirt. It depends on what they are doing if the wear a long or a short one. Men hold each others hands a lot when they meet, they tend to pet the hand to. Douwe found out in person.
-Young couples: It's impolite to show physical affection in public. To have some romantic moment they bring a big umbrella, find a nice bench and hide behind to umbrella to kiss.
-Food: a lot of rice and curry, can be nice but not really our thing. The rotty and kottu are great. Also the fast bites, samosa's and all kinds of little bakery snacks are very tasty. Judy's favorite is curd, a buffalo kind of yogurt with a kind of honey. Very good! Coconuts and fresh fruits are availably everywhere.
-The animals: there is a lot of wildlife on this island; elephants, leopards, crocodiles, all kinds of bird, goana's, fox, three kinds of deers, lots of monkeys, water buffaloes, chameleon lots of butterflies, really lots of squirels, and all normal animals.
-Nature: is very diverse, palms and sand on one side, rainforest and trees on the other, tea plantations, pinetrees, rivers, waterfalls, clear oceans. Beautiful.
-The roads, we have to mention them, because together with our fellow travelers we where amazed by the quality of the roads!
-The train: is very slow, but great! There are different kind of trains, ones that almost fall apart and new ones recently imported from China. There are three classes, all cheap but the third class is super cheap and crowded. Sometimes the train is so crowded that people are hanging out side of the train to be able to come. Most of the times we went in second class, without a seat but stood the whole time in the doorway.
-History: Sri Lanka has been through a lot in recent times. There's been the tsunami but also the war between two local communities. There's the Sinhalese and the Tamil community. For years there has been tension and war between them and both parties made a lot of horrible mistakes. There is peace now since 2009, but things are not yet the way they should be. All the government and military people are Sinhales. The tsunami has done a lot of damage, on some coast sides you can still see broken houses. On other places you wouldn't know anything has happened.
-Streetview: two lane roads of asphalt who connect the cities. Side roads are usually dirtroads. There are all kinds of houses, from stone, wood, clay and anything you can use. Nice to see is that everyone likes to make a cozy house, with a garden and veranda. Lot of animals in the streets, dogs, cows etc. All friendly dogs!
- We: loved Sri Lanka and think it is a great way to end our trip. It was saying goodbye to this way of living and preparing for home. It's a beautiful country and nice to be surrounded by great nature and the lovely people. Douwe thought it was really nice to be back and see how the country changed in the last ten years.

This was our last blog, it's been an incredible journey. We enjoyed everything a lot and hope to make more nice trips in the future. After 14 months of travel we look forward in meeting and seeing friends and family again. There are also things we will mis. Here a little list on what we will mis and what we look forward to.
***Looking forward to***
Seeing friends and family again
Drinking water from the tab
Being able to take a hot shower when ever you want
A good washing machine
Throwing your toilet paper in the toilet
Eating everything without troubles
Being able to hear and understand everyone
A clean surrounding
Brown bread, with cheese and a glass of milk
Good Chocolate
Jopenbier
Our own transportatiion
Not having to life out of a bag anymore
Easynes of a supermarket
Drinking a cool drink without a wet glass

***Going to miss***
Drinking a coconut right from the tree
Monkey in the trees
All the fresh fruits
Freedom to do what ever you want when you want it
The nice people you meet on the road
Eating out, super cheap
The heat
All the time we spend together
Streetfood
Shops that are always open
Outdoor life
The colors with people and nature
Walking bare feet or on flipflops all the time
Animals walking on street
Beautiful nature

To everyone who read our blog the last months, thank you! Thanks for the responses, we really liked it and read them all at least twice. For now our final blog, but we're sure there will be others.

See you soon, lots of love
Douwe and Judy

• 07 Oktober 2014 - 10:42

Corja:

Wat een mooie afsluiting van een geweldige reis! Ontzettend goed dat jullie dit hebben ondernomen. Door jullie uitvoerige blogs kon ik een beetje met jullie meereizen, wat me heel goed beviel. Nog een laatste blik, de laatste geuren, een diepe zucht en.... Goede reis en welkom thuis!
    Groetjes, Corja

• 07 Oktober 2014 - 13:24

Wilma:

Inderdaad een mooie afsluiting van een veertien maanden durend avontuur. Het was leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen. Ik heb vooral enorm genoten van de landenlijstjes, maar ik denk dat ik nog veel meer ga genieten van jullie persoonlijke verhalen morgenavond aan de eettafel, terwijl jullie smullen van andijviestamppot met een Hollandse bal gehakt :-) Wat een leuk vooruitzicht!!! Goede reis en tot morgen!

• 07 Oktober 2014 - 14:34

Femmelies:

Wauw, wat een mooie afsluiting! Wat gaaf dat jullie een blauwe vinvis gezien hebben!!!! Dat lijkt me echt indrukwekkend...
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en heel veel sterkte met aarden in het best wel frisse en natte Nederland op dit moment.
    Welkom thuis!

• 07 Oktober 2014 - 16:32

Oma:

Wat een verrassing, nog eenmaal een verslag, klinkt allemaal vrolijk en gezellig. Wat zullen jullie veel te vertellen hebben en ik ben zo benieuwd naar de foto's. Nu ik dit schrijf zijn jullie al op weg naar het vliegveld, over 12 uur hopen we jullie in de armen te sluiten!! Een uur geleden kreeg ik de kaart uit Sri Lanka (.dus de post heeft het gewonnen) leuk hoor bedankt.
    Het zoldervertrekje is opgeruimd en de slaapkamer is klaar voor vele uren heerlijk slapen in een schoon regenvrij bed.
    Goede reis en welkom thuis!!!!!!!!!!!
    Liefs, oma

• 08 Oktober 2014 - 05:20

Susanne:

Hey kanjers!
    Ik dacht, toch nog ff mail kijken voor ik naar Schiphol afreis :-D