日本はどうも: arigatō gozaimasu Japan!! (Bedankt Japan.) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu 日本はどうも: arigatō gozaimasu Japan!! (Bedankt Japan.) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

日本はどうも: arigatō gozaimasu Japan!! (Bedankt Japan.)

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

31 Oktober 2013 | Japan, Osaka

Na heerlijk 6 dagen in het prachtige Kyoto te hebben gerelaxed waar we mooie tempels, gouden paviljoens, echte geisha's (geiko) en maiko's (leerling geisha's) hebben gezien. Gelopen hebben door prachtige straatjes en parken, langs de rivier, over markten en begraafplaatsen. Waar een vuurfestival aan ons voorbij is gegaan in het nabij gelegen Kamura, waarbij de jongemannen in soort strings en rokjes dansen met vuur. Waar we hebben uitgeslapen, gebrunched hebben met wentelteefjes en gebakken ei, kortom waar we onzettend hebben genoten. Daarna toch door gegaan en wel terug naar Osaka.

In Osaka staat het grootste aquarium ter wereld, prachtig! Walvishaaien, zeeschildpadden, 1 kleine nemo en veel meer. We hebben uren onze ogen uitgekeken. Toen, onverwacht zijn we afgereisd naar Fukuoka (ook wel Hakata) waar we voor de tweede keer in Japan Corine mochten ontmoeten, heel gezellig. En... we hebben chocoladeletters en pepernoten gekregen, Lekker!.

Met Corine naar Nagasaki geweest, prachtige stad met een rijk verleden, heftig bij het bombardementmuseum en interessant bij het eiland wat 200 jaar door Nederland werd gerund. Zelfs een flimpje in het Nederlands gezien.

Van Fukuoka naar Onomichi, waar we een tweedaagse fietstocht hebben gemaakt over verschillende eilandjes. Fietsen gehuurd, tassen in een kluis en gaan! Eerste stuk met de veerpont en daarna fietsen, ieder eiland werd met een gigantische brug aan elkaar verbonden. Uitzicht en het weer was prachtig! De tocht was totaal 80 km, ongeveer op de heflt vonden we een hostel, aan zee. Vanuit een prive onsen met biertje in de hand hebben we genoten van de zonsondergang. Klein paradijsje. Tweede dag weer lekker verder, tocht afgerond en vanuit daar de trein terug genomen om onze tassen op te halen. Dat moest met een omweg, gaf niet; weer een nieuw uitzicht.

Even weer een samenvatting van dit totaal andere land; Japan.
- De mensen: zijn ontzettend aardig, behulpzaam, vriendelijke, geinteresseerd. Het zijn harde werkers (wij mogen echt niet zeuren over de 67 leeftijd). Ze zijn betrouwbaar, als hier in Japan iemand op je afstapt weet je zeker dat hij niet iets van je wil, je zult niet worden afgezet o.i.d., heerlijk. Ze glimlachen constant en ook al spreken ze geen woord Engels ze willen toch graag helpen.
- De treinen: met geen pen te beschrijven, toch proberen met de computer; prachtig, snel, schoon, luxe, voorzien van trolley met eten en drinken en muziekjes als stopsignaal. (1 was bijna het liedje van de achtbaan superman the ride in Six Flags), je gaat altijd vooruit, stoelen draaien dus om, worden perfect schoongemaakt tussen twee ritten door en de conduteur die langskomt maakt bij binnenkomst en vertrek van de coupe een buiging. Voordat je de trein in gaat sta je netjes in de rij en weet je zeker dat de trein precies optijd komt.
- De natuur: erg mooi, veel bergen, bossen, vulkanen, (beren...nee hoor ;)), erg groen. Niet teveel enge kruipende beestjes (vindt Judy fijn), mooie bloemen.
- De tuinen; Japenners houden van tuinen, er zijn allerlei beroemde tuinen, kasteeltuinen, tempeltuinen, Emperors tuinen. Sommige vinden wij ook heel mooi andere wat saai.
- Het eten: vinden we erg lekker, veel groente, noodles, vis, eigerechten. We eten ondertussen alles moeiteloos met stokjes, hoewel pizza..?
- De Wc's: misschien een gek kopje, maar de wc's zijn wel even het noemen waard. Bijna overal kun je kiezen tussen Japanse en westerse toiletten. De Japanse zijn soort ovale gaten in de grond waarbij je met je gezicht de andere kant opzit dan op een westers toilet (dat moet je even doorhebben en dan is hij ineens veel gemakkelijker te gebruiken) , het rolletje wcpapier is dan ook goed te bereiken hihi. De westerse toiletten zijn de vorm die we allemaal kennen maar hebben wel extra features. Zo kunnen ze geluidjes maken voor als je niet wil dat iemand je hoort plassen, kun je al je gaatjes laten schoonspoelen, is de bril verwarmd, kun je de bril een geurtje laten spuiten tegen je eigen geurtjes en is het doortrek mechanisme altijd anders. Hierdoor duurt een wc bezoek soms een stuk langer dan nodig. Na het gebruik van de wc, gewoon even handen wassen met zeep, maar daar sta je dan met natte handen. Alle Japanners om je heen halen dan een lief klein handdoekje uit hun tas en klaar is kees. Maar ja wij hebben die niet, dus maar even wapperen die handen. Verder zijn echt bijna alle wc's schoon, op het station, in de trein, in een park, bij het restaurant, hotel, midden in de stad. Ongelooflijk.
- Wij: hebben genoten, voelen ons hier erg veilig en soms helemaal overrompeld door de behulpzaamheid en snelheid van de Japanners, hebben een verzameling foto's van mooie putdeksels en treinen, zijn fan van KARAOKE! vinden iedere dag weer iets nieuws uit over Japan.
- Verder: op iedere hoek van de straat kun je een flesje drinken uit een automaat kopen, bij sommige zelfs warme thee (met melk en suiker), ook in een flesje dus, ler open overal groepen schoolkinderen die op excursie zijn, echt overal! Diezelfde kinderen willen graag even allemaal hallo zeggen. Bijna iedere stad heeft zijn eigen prachtige putdeksel. Op de een of andere manier is niks te gek in Japan, zo kun je een kattencafe tegenkomen, iemand verkleed als picachu in het aquarium, meisjes gekleed als poppen etc. De ambulances rijden gek genoeg erg langzaam. Er zijn heel weinig prullenbakken.

We kunnen wel zeggen dat Japan is als geen ander land dat we ooit hebben gezien. Het is erg bijzonder en het was super dat we hier 5 weken konden reizen.
Nu gaan we bijna vanuit Osaka verder, Japan verlaten voelt gek, maar we hebben ook zin in nieuwe dingen. Dus op naar Shanghai. Daar komen we zondag 3 november aan.

Liefs Douwe en Judy

Thank you Japan,

After six wonderful days in the beautiful Kyoto relaxing where we have seen beautiful temples, golden pavilions, real geisha (geiko) and maiko's (apprentice geisha) Have walked through beautiful streets and parks, along the river, across markets and cemeteries. Where we saw a fire festival in nearby Kamura, where the young men wore a kind of strings and skirts dancing with fire. Where we slept, brunched with toast and fried egg, in short where we enjoyed, but we went on and came back to Osaka.

In Osaka is the largest aquarium in the world, beautiful! Whale sharks, sea turtles, one little Nemo and many more. We have strolled around for hours. The next day, we traveled to Fukuoka (also called Hakata) where we met Corine for the second time! And ... she brought us pepernoten and chocolate letters, Yummy!

With Corine we went to Nagasaki, a beautiful city with a rich history, violently in the bombing and interesting in the island which was run by the Dutch for 200 years. Even seen a little movie in Dutch.

From Fukuoka to Onomichi, where we have made a bycicle tour passing several islands. A two-day bike ride from Onomichi to Imabari. We rented bikes, put our bags in a locker and went for it. First part was by ferry, after that each island was connected by a giant bridge. The view and weather was great! The trip was a total of 80 km, around 40 km we found a hostel by the sea. From a private onsen with beer in our hand, we enjoyed the sunset. Small paradise. Second day we completed our trail and finished in Imabari, we took the train back from there to pick up our bags. It was a detour, but the view again was great.
A summary of this totally different country, Japan.
- The people, are very nice, helpful, friendly, interested. They are hard workers. They are reliable, smile constantly and even though they do not speak a word of English they still want to help.
- The trains: indescribably by pen, but I'll try by computer; beautiful, fast, clean, luxurious, with trolley with food and drink and tunes as stop signal. (1 was almost the song of the Superman roller coaster ride at Six Flags), you're always moving forward, so seats rotate. They are cleaned perfectly between two rides. The conduteur that passes makes at his entry and departure of the coupe a bow. Before the train leaves you stand in line and you can be sure the train comes exactly on time.
Nature: very nice, lots of mountains, forests, volcanoes, (bears. .. none...), very green. No little scary creatures (wich Judy likes), beautiful flowers.
- The gardens; Japanese people are keen of gardens, there are all kinds of famous gardens, castle gardens, temple gardens, Emperors gradens. Some we find very nice, others a bit boring.
- The food: we find very tasty, lots of vegetables, noodles, fish, egg dishes. We can eat everything effortlessly with chopsticks, although pizza ..?
- The toilets: maybe a strange topic but the toilets are worth mentioning as well. You can choose between Japanese and western toilets almost everywhere. The Japanese are kind of oval holes in the ground where you are facing the other direction as at a western toilet (that you have figure out and then suddenly they are much easier to use). The western toilets are the form that we all know but have additional features.They can make sounds for when you don't want someone to hear you pee, you can rinse al your private parts, the seating is heated, the seating can spray some parfume against your own odors and the flushing mechanism is always differnt. This is why a toilet visit sometimes takes a lot longer than necessary. After using the toilet, just wash you hands with soap, but when you look for a towel it ussualy is not there. All Japanese people around you get a little towel from their bag and they are done. But since we have none we wave our hands dry. Furthermore, almost all toilets are clean, at the station, on the train, in a park, at the restaurant, hotel, right in the city.
- We: enjoyed, feel very safe and are often surprised by the helpfulness and speed of the Japanese people, have a collection of photos of beautiful manhole covers and trains, are a fan of KARAOKE! Learn every day something new about Japan.
- Furthermore: you can find a vending machine for drinks on every corner of the street, some even have hot tea (with milk and sugar), also in a bottle, There are walking groups of schoolchildren on excursions realy everywhere. The same kids like to say hello. Almost every city has its own beautiful manhole. Is in one way or another everything seems okay in Japan, you can come across a cat cafe, someone dressed as picachu in the aquarium, girls dressed like dolls etc. The ambulance is a bit slower than back home.

We can say that Japan is like no other country that we have ever seen. It is very special and it was great that we could travel here for 5 weeks.
From Osaka we will almost leave Japan, it feels strange, but we also look forward in something totaly new; China. So on to Shanghai. We arrive on Sunday, November 3rd.

• 31 Oktober 2013 - 13:24

Susanne:

Als niemand me voor is tijdens het typen ben ik heel misschien toch eens als 'eerste' om te reageren ;-)

Wat een interessant land, Japan. Wat een verademing de vriendelijkheid! Worden jullie naast dat ze een handje komen geven ook continue aangeraakt?

Duurt de reis naar Shanghai zo lang als jullie pas 3 november aankomen of vertrekken jullie nog niet vandaag?

Tsjonge, wat een verschil met de treinen van de NS... En dan die wc's, geweldig!

Hoe lang blijven jullie in Shanghai?

Hier gaat alles redelijk z'n gangetje, op wat stormschade na ;-) Het gebeurt niet vaak, maar het was echt een échte storm met omgevallen bomen (ook op ons dak dus...), en een wind zo sterk dat je bijna je velletje uitgeblazen werd. Ik had eigenlijk zin om naar de zee te gaan :-D

Succes met de reis naar Shanghai en geniet!

Liefs
    Suus en co

• 31 Oktober 2013 - 13:31

Wilma:

Wow, wat een prachtig verslag. Je kunt zo bij een reisbureau gaan werken. Ik krijg in ieder geval heel veel zin om onze volgende vakantie in Japan door te brengen. Komt misschien ook omdat ik, met dank aan Corine, een paar daagjes mocht meegenieten van jullie grote avontuur en verschillende dingen herken die je hebt beschreven (met name de luxe wc's met heel veel etra opties). Wat hebben jullie weer veel gezien, gedaan en meegemaakt. Die fietstocht over de verschillende eilanden lijkt me ook heel gaaf. En dan de Japanners zelf, wat een schatjes!!! Nu op naar China, nieuwe ontmoetingen, nieuwe ervaringen en hopelijk (voor Judy) weinig enge, kruipende beestjes ;) Ben benieuwd! Dikke knuffel en Douwe, alvast een fijne verjaardag; geniet ervan in jullie luxe hotel :) Liefs van de Zaandijkers

• 31 Oktober 2013 - 13:43

Susanne:

En oja! Walvishaaien!! Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!! Daar hebben wij in Australie boven gezommen. Wat een beesten hè!

• 31 Oktober 2013 - 13:59

Femmelies:

Wauw, wat lijkt me dat een mooi land om te zijn. Op één of andere manier leek het me nooit zo interessant daar, maar dat idee is nu bijgesteld :) Eigenlijk ben ik iedere keer als ik jullie reisverslagen lees gewoon heel jaloers. ;-) Geniet van het volgende avontuur. Liefs, Femmelies

• 31 Oktober 2013 - 18:23

Jet:

Graag sluit ik mij aan bij bovenstaande reacties: wat een enthousiasmerend verslag!! Japan ken ik alleen van shabu shabu en sumo-sushi maar nooit echt verdiept in Japan als vakantieland. Nu toch even achter mijn oortjes krabben! Super leuk geschreven en zo te lezen zijn jullie nog steeds superblij op reis.
    Ben benieuwd naar de China verhalen! Dag snuitjes, nog veel plezier samen!!
    xxx liefs Jet

• 01 November 2013 - 07:17

Elise:

Hoi Judy en Douwe,

Ik kwam via Facebook bij jullie reisverslag terecht.. Wat ontzettend gaaf dat jullie de stap genomen hebben en zo'n geweldige reis zijn gaan maken. En wat hebben jullie al veel gezien. Ben benieuwd naar de volgende avonturen! Geniet ervan.
    Liefs Elise

• 01 November 2013 - 10:14

Maris & Dave& Indy ;):

Wow wat maken jullie mooie dingen mee. En wat is jullie verslag toch fijn om te lezen.
    Ik heb helemaal zin gekregen om Japan te bezoeken zoals julle het allemaal omschrijven.
    Ik zit jullie verhalen altijd met een glimlach te lezen.
    En wat fijn dat jullie de pepernoten en chocolade deze winter niet hoeven te missen :) De M&M's zijn natuurlijk al eeuwen op :)
    En?? Heeft Douwe nog een goeie Kite kunnen vinden?? Ok Have fun in China!
    Liefs en een knuffel van ons en Indy!

• 01 November 2013 - 10:21

Corja:

O, wat is dit weer een heerlijk verslag. Zo leuk en interessant om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Een geweldige ervaring, lijkt me. Dit is iets wat je je hele leven met je mee neemt. Bovendien is het erg goed geschreven, dat leest lekker en smaakt naar meer.
    Fijne tijd in Shanghai!
    Liefs, Corja

• 01 November 2013 - 12:37

Rachel:

Wauw nu kun je ook al Japans schrijven!:D Wat een leuke verhalen zeg en het enthousiasme over dit land spat ervan af! Erg leuk, ik word bijna jaloers:) Wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben van dit land. Dat beloofd wat voor wat jullie allemaal nog gaan zien!

xx Rach

• 01 November 2013 - 20:49

Nienke:

Wat een leuk verslag om te lezen! Fijn om jullie reis vanuit Koog aan de Zaan zo goed te kunnen volgen! Groetjes van Nienke

• 03 November 2013 - 14:52

Oma:

Hoi reizigers, dat is even een mooi reisverslag,wat jullie zien en doen heb ik in mijn lange oude leven niet meegemaakt, geweldig!!Maar nu eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Douwe en Judy natuurlijk ook, nog heel veel fijne jaren met elkaar. Misschien ben ik een beetje aan de vroege kant het duurt nog een paar uur voor je jarig bent, alvast een leuke dag samen.Een paar dagen kon ik mijn laptop niet gebruiken,alle letters waren door elkaar gehusseld en even later deed hij helemaal niets meer, iemand die ik niet ken maar veel verstand van die dingen heeft,heeft het weer in orde gemaakt.
    Eerlijk gezegd heb ik nooit echt interesse gehad voor Japan,maar als het niet zo ver van de Zaanstreek was zou ik er zeker een kijkje gaan nemen, ik houd erg veel van vriendelijke mensen, dan voel ik me op mijn gemak,het eten zal ook geen probleem zijn na mijn reis naar Zimbabwe (lang geleden)
    Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    veel liefs oma

• 04 November 2013 - 08:56

Jaap Hilverda:

JOHOOOOO
    DOUWIE, gefeliciteerd man!! 5 dikke zoenen (omdat we je zo missen) van hier (en 10 voor Judy, want die zoent nou eenmaal wat zachter..)
    Waar kan ik mijn cadeau kwijt?

x
    Jaap

• 04 November 2013 - 16:10

Levi, Noah En Wieneke:

Lang zal hij leven, lang zal hij leven......hieperdepiep HOERA!!!! Hoi lieve Douwe en Judy, van harte gefeliciteerd met je 30ste verjaardag! Wow, wat een leeftijd zeg. Laat je maar lekker verwennen door die witte.
    Die treinen met draaiende stoel spreken me wel aan. En ook dat alles zo schoon en netjes is. (Hoe kan dat eigenlijk als er zo weinig prullenbakken zijn?)
    Nu zijn jullie in Shanghai, veel plezier daar!
    Liefs Wieneke

hoi Douwe gefeliciteerd met je verjaardag (:
    Ik denk dat je het naar je zin heb in al die fantastische (?) landen,
    ik hoop van wel. (Wel grappig die wc's hoor)
    xxxxxx aan jullie van Levi (:

Gefeliciflapstaart met je verjaardag,
    van Noah.

• 04 November 2013 - 17:27

Jet En Ron:

GEFELICITEERD DOUWE!!!! We zullen vanavond wel van onze eigen trap af roetsjen want deze verjaardags traditie houden we in stand! Proost jongens,
    liefs van Ronnie en Jet

• 05 November 2013 - 21:51

Corine:

Hoi lieve luitjes!!!
    Hoe is het in China??????!!!!!! Ik ben erg benieuwd hoe jullie het daar gaan vinden! Hihihi. Het is een prachtig land hoor (nou ja land... giga!) Ik heb er slechts aan geroken (letterlijk.. niet doen).
    Bedankt voor jullie mooie verslag van Japan en ik vond de foto van het fietsen er ook ERG aantrekkelijk uitzien. Kon je nog in je topje fietsen Juud?! Of een andere outfit?! ;)
    Enne.. bedankt voor de foto, Barby, van Celine, hahahahaha.
    Dikke zoen!
    Corine

• 08 November 2013 - 21:23

Klaas:

Ha die Douwe en Judi

Hoe is het met jullie ? Heeeeeeeeel hartelijk gefeliciteerd , met je verjaardag Douwe nu al 30 jaren alt oooooooooooh

• 08 November 2013 - 21:24

Klaas:

Heeeel veel xxxxxxxxxxxxxx Douwe ha ha voor op je mond xxxxxx

• 13 November 2013 - 11:57

Ilona Twan En Elise :):

Hey judy en dappie,

Erg leuk om al jullie verhalen te lezen.
    Als ik dit Zo zie begint het bij mij ook te kriebelen.

Ik schrijf dit stukje niet zomaar natuurlijk ik kom even zingen voor douwe;)
    Lang zal hij leven. Lang zal hij leven. Lang zal hij leven in de gloria in de gloria ...
    Hiep hiep hoera..
    Hanki panki chang hi. Hanki panki chang hi .. Hanki panki hanki panki hamki panki chang hi.

Veel plezier en tot later