Sri Lanka part 1 - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Sri Lanka part 1 - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Sri Lanka part 1

Door: Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

23 September 2014 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Sri Lanka is ons toetje van de reis, en het is een super toetje met slagroom en een grote kers erop. Wat een schitterend land, heel divers en fijn om te reizen. Het is niet zo groot, toch doe je erg lang over een reis omdat het vervoer heeeeel langzaam is.

Onze eerste indruk was Colombo in de regen, vanaf het moment dat we uitstapten uit het vliegtuig kwam het met bakken uit de lucht. Dat duurde zo'n dertig uur. Colombo is geen mooie stad, er zijn wel wat mooie stukken maar over het algemeen niet aantrekkelijk, redelijk druk en veel opdringerige tuktuk chauffeurs. We hebben wat musea bekeken (veel VOC geschiedenis) en ons visum verlengt. Vanaf Colombo zijn we naar onze kiteplek gegaan; Kalpitiya. Met de trein deden we ruim zes uur over 130 km :) Als enige blanken aanboord waren we een bezienswaardigheid.

Kalpitiya is echt in het midden van niks, er zijn wat vissershutjes, veel zoutpannen, een energiefabriek en heel veel wilde ezels die overal tussendoor lopen. Onze kiteplek lag aan een lagune met mooi vlak water. We hebben iedere dag gekite (Judy krijgt het eindelijk behoorlijk door) en verder eigenlijk niet zoveel gedaan. Er waren heel wat leuke mensen waar we het heel gezellig hebben gehad. Ons hutje was erg open waardoor we dagelijks bezoek kregen van de lokale fauna; muizen, eekhoorns, kakkerlakken en als klap op de vuurpijl een slang die in ons plafond wilde wonen.

Douwe heeft een mooie downwinder gemaakt met twee andere jongens en we hebben zelf tuktuk gereden!! In de buurt was een nationaal park wat door de oorlog lange tijd niet bezocht was, voordeel nu was dat het nog steeds erg rustig was. We zijn met een groepje daarheen gegaan en hebben genoten van de dieren; vossen, verschillende soorten herten, krokodillen, roofvogels, uilen, leguanen, apen, neushoornvogels maar het gaafst was het luipaard was we zagen! Prachtig groot beest.

Na tien dagen kiten was het wel weer genoeg geweest, vanaf Puttalam dit keer met een snellere trein terug (maar 4 uur), kitespullen gestald in Colombo en door naar Kandy. Kandy ligt in het berggebied van Sri Lanka, stukje koeler en wat hoger. Daar wordt heel veel thee verbouwd. We hebben een theefabriek (ontzag voor de theeplukkers!) en museum bezocht en een lokale dansvoorstelling bekeken.

Door met de trein naar Dalhousie, nog hoger in de bergen en koud! Lange broek, vest en schoenen (het was maar 20 graden of zo). We hadden een schitterend plekje met de apen voor ons balkon en uitzicht op de bergen het het dal. Daar een klim gemaakt naar Adams Peak, een pelgrimsoord. Het was een verschrikkelijke klim met 5200 treden! De rest van de week konden we door kuitspierpijn bijna niet lopen.

Weer verder met de trein, nu naar Nuwara Eliya, nog iets hoger en kouder. Een grappig dorpje waar de Engelsen zich vroeger terugtrokken vanwege het weer dat erg leek op dat van hun thuisland. Daar een toch gemaakt over de Horton Plains. Een prachtig natuurgebied met bergen en open vlaktes en graslandschap. Op twee punten houden de plains in eens op en kijk je heel ver en diep het land in. Het was een erg mooie tocht.

Het laatste stuk van deze treinlijn ging naar Ella, de treinrit door het berggebied is een van de mooiste treinreizen die we tot nu toe hebben gedaan. Heel veel bochten, rivieren, watervallen, theeplantages, dorpjes en meer. Het leuke is dat je hier uit de trein mag hangen, dus wij hebben alle ritten uit de deur gehangen om het landschap te bewonderen. In Ella was het voor het eerst wat toeristischer, wat ook wel leuk was. Opnieuw prachtige wandeling gemaakt, nu naar little Adams Peak en terug door het woud naar een grote spoorbrug. Vanaf die brug konden we over het spoor terug lopen naar ons dropje. Het spoor is hier een soort wandelpad als er geen treinen langskomen, en met zo'n 6 treinen per dag kan dat ook.

Helaas hield het spoor hier op dus we zijn doorgegaan met de bus naar Arugambe, een surfplek. Het temperatuur verschil was groot; zo'n 16 graden warmer. In Arugambe hebben we heerlijk een paar dagen op het strand gelegen, wat gesurft (poging tot) en opnieuw een safari gedaan. Weer een erg rustig park en we zagen opnieuw veel beesten met nu als hoogtepunt de wilde olifanten. Schitterende dieren om zo vlak naast je auto te hebben. De natuur was ook erg mooi.

Vanaf Arugambe zijn we via Batticaloa naar Polonnaruwa gegaan. Eerst met de bus en vanaf Batticaloa met de trein. Op dat station hebben we een nachtje geslapen, wat heel leuk was. Nu zitten we in Polonnaruwa, dit gedeelte van Sri Lanka staat bekend om zijn historische plekken, veel oude tempels en paleizen. Eerlijk gezegd hebben we er daar wel genoeg van gezien dus inplaats van oude stenen bekijken hebben we een derde en waarschijnlijk laatste safari gemaakt. Het is nu droog seizoen en 36 graden en hierdoor trekken alle olifanten uit de omgeving naar dit nationaal park waar een groot waterreservoir is. We hebben ongeveer 70 olifanten gezien, de grootste kudde bestond uit 34 olifanten, met 1 mannetje en heel wat kleintjes. Het was schitterend om te zien, helaas vinden veel toeristen dit leuk dus er waren minsten zoveel mensen als olifanten.

Vanaf hier weten we nog niet precies waar we naar toe gaan, waarschijnlijk richting het strand in de hoop wat zeeleven te bekijken.

Nog even genieten van al het moois hier voordat we weer terug mogen naar het lieve Nederland.

Tot snel

Veel liefs Douwe en Judy

Sri Lanka is our desert and it's a good one, with cream and cherries. It's an amazing country, very diverse and nice to travel in. Sri Lanka is not to big, even tough it takes you a while to get somewhere; transport is slow.

Our first impression was Colombo in the rain, from the moment we left the airplane it was raining cats and dogs. That took about 30 hours. Colombo isn't a pretty city, there are places witch are nice but that's about it. It's quite busy and there are a lot of pushy tuktuk drivers. We visited some museums (lot of VOC history) and extended our visa. From Colombo we went to our kitespot; Kalpitiya. With the train it took us more than six hours to travel 130 km. Being the only western people on the train we where quite the sight.

Kalpitiya is in the middle of nowhere, there are some fisherman's houses, salt fields, a power plant and lots of wild donkeys who wander around everywhere. Our spot was at a lagoon with nice flat water. We kited every day (Judy is finally getting the hang of it) and that's about all we did. There where a lot of nice people which who we had a good time. Our shag was very open so we had daily visits from the local fauna; mice, squirrels, cockroaches and the big surprise a a snake who tried to make his home in our ceiling.

Douwe made a downwinder with two other guys and we drove our own tuktuk! In the area there is a national park, during the war this park was closed for visitors and still it is really quiet. We made a day trip there with a group of people and enjoyed all the animals: foxes, mongoose, spotted dear, barking dear, crocs, monkeys, owls, eagles, hornbills, goana's but the most impressive animal was the leopard we saw. Beautiful big animal.

After ten days of kiting we had enough, from Puttalam it took us only four hours this time to get back to Colombo. There we stalled our kitegear somewhere and continued to Kandy. Kandy is in the hill country of Sri Lanka, it's a bit cooler and a lot higher. There are a lot of tea plantations. We visited a tea factory (have a lot of respect for the tea workers) saw a local dance and went to a museum.

We continued by train to Dalhouse, a bit higher in the mountains and cold. We had to wear long trousers, a jumper and shoes (it was only 23 degrees). We stayed at a beautiful place witch monkeys swinging in the trees in front of our balcony and a view at the mountains and the valley. We made a climb to Adams Peak, a pelgrimage place. It was a terrible climb with 5200 steps of stairs. The following week we almost couldn't walk.

Again we took the train, now to Nuwara Eliya, a little higher and a bit colder. It was a cute village where the English used to take their refuge because of the weather witch was so familiar to them. We made a hike trough the Horton Plains. A gorgeous national park with mountains, water, and open grassy areas. At two places the plains suddenly end and you have a deep drop down with an amazing view.

The last part of the train ride went to Ella, the journey through the mountains was one of the best train journeys we had so far. Lots of corners, valleys, rivers, waterfalls and of course tea! The great thing about Sri Lankan trains is that you're allowed to hang out of the trains, which we did for most of the trip. In Ella there where a bit more tourists, which was actually nice. We made an other big walk, this time to little Adams Peak, back through the forest to a big train bridge. From there we could walk back to our village on the train tracks! The train tracks are a kind of footpath when there is no train, and with about 6 trains a day that is most of the time.

Unfortunately this was the last bit of train we could take so we took the bus to Arugam bay, a surfersplace. The temperature difference about 16 degrees. In Arugam Bay we spend some days at the beach, trying to do some surfing. We also did an other safari. Again the park was really quiet and we saw a lot of animals, this time the highlight where the wild elephants. Incredible animals to see so close to your car. The nature in the park was also really pretty.

From Arugam Bay we went to Polonnaruwa trough Batticaloa. First by bus and from Batticaloa by train. We spend a night on that train station, which was really nice and now we're in Polonnaruwa. This area of Sri Lanka is known for its ancient temples and buildings but to be honest we've seen enough of that so instead of looking at old stone we made a third and probably final safari. It's dry season now and about 36 degrees, this is why all the elephants in the erea are coming to this national park where there is a big water reservoir. We saw about 70 elephants, the biggest herd had 34 beasts, with one male and a lot of babies. Unfortunately a lot of tourists find this interesting so there where at least as many people as there where elephants.

From here we're not sure yet where to go, probably to the sea side to spot some sea animals.

Just a few more moments enjoying a the gorgeous things here before we will return to our sweet Netherlands.

Lots of love, Douwe and Judy

• 23 September 2014 - 13:39

Corja:

Wat een heerlijk verslag weer. Kan me bijna niet voorstellen dat jullie zin hebben om terug te komen naar Nederland. Toch, gezien het laatste zinnetje lijkt het wel zo. Geniet nog even en dan..... Goede reis!
    Groetjes, Corja

• 23 September 2014 - 13:51

Femmelies:

Wauw, het laatste stukje van de reis! Wat vliegt de tijd en wat hebben jullie gave dingen gedaan en gezien! Geniet van het laatste stukje! En tot gauw! Liefs, Femmelies

• 23 September 2014 - 15:26

Peter:

Blijft toch nog steeds geweldig dat Sri Lanka, ben er zelf 15 geleden ofzo geweest. Heel mooi eiland en vriendelijke mensen. En natuurlijk overheerlijke curry's!
    Welkom terug in het (relatief) koude Nederland Douwe!

groeten,

Peter

• 23 September 2014 - 21:31

Remke:

Oh, wat een heerlijk verhaal weer.
    Met maar 20 graden....hihi.
    Juud ik vind je super stoer op je Kite!
    Bijna naar het hele lieve Nederland, zo welkom thuis!
    Kus kus Remke

• 24 September 2014 - 10:40

Oma:

Wat hebben jullie weer een geweldig mooie dingen gezien!!!!!!!
    Ik vraag mezelf wel af: vallen die olifanten nooit eens een auto aan?
    En die krokodillen blijven die altijd op een afstand?
    Nou die slang is wel het engste van alles!!!!!
    Jullie merken wel ,ik ben echt een bezorgde oma,maar ik besef ook dat overal iets kan gebeuren, zelfs in het (veilige) Nederland.
    Ik zie er echt uit naar jullie thuiskomst!!!!!!!
    Geniet nog even van de fijne temperaturen daar, hier wordt het sinds vandaag echt wat kouder en het regent, maar ja dat moet ook weer eens gebeuren voor de tuin.
    Veel liefs en groetjes,oma

• 25 September 2014 - 13:38

Anneke:

Geniet nog lekker van die hele fijne slagroomtaart met exotische KERS! Tot snel :) :)

• 25 September 2014 - 23:26

Susanne:

Saving the best for last?!
    Geniet van het toetje, tafel lekker lang na en daarna.... Volgens mij kijkt iedereen die jullie verhalen leest uit naar die tijd daarna! Ik wel in ieder geval.