Siberie en een kleine maar verwachte tegenslag. - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Siberie en een kleine maar verwachte tegenslag. - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Siberie en een kleine maar verwachte tegenslag.

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

16 September 2013 | Rusland, Listvyanka

Uit Yekaterinburg zijn we vertrokken op een treinreis met 2 nachten slapen, dit was goed te doen. Op de een of andere manier vind je een modus waarin je niks doet, naar buiten kijkt en de tijd vliegt voorbij. We hebben een ouder echtpaar uit de Oekraine ontmoet met wie we probeerden te praten. Ze vonden ons erg interresant. Tijdens een 20 minuten stop van de trein kwam voor een praatje de zus van de man, die hier woont aanboord. Ze vergat helaas op tijd uit te stappen waardoor ze 3 uur in de trein moest blijven. Gelukkig kon ze er om lachen.

Zondagochtend aangekomen in de stad Krasnoyarsk. De stad was rustig en de straten leeg. Je hoorde niks behalve de radio die stond te schallen door de straat espeakers. Een bijzonder tafereel om te zien met de grijze betonbouw en de vrieskou. 3 nachten hebben we hier geslapen in een prima hostel gerunned door twee mannen die beiden goed Engels spraken. Heerlijk! Met een van hen hebben we een 17km daglange hike gedaan door het Stolby natuur reservaat. Judy heeft boven op enkele rotsen haar hoogtevrees getrotseerd. We zijn ook met een hydrofoil (geen draagvleugelboot) naar een dorp, Divnogorsk, in de buurt gevaren die beroemd is vanwege de grote soviet hydroelectric dam. Deze dam produceert 6000000 kilowatuur. Dat is iets meer dan onze zonnepanelen.:) De terugreis was anders dan verwacht. We hadden 2 uur op de laatste boot gewacht, toen deze aankwam vaarde hij de pier voorbij, vreemd. Zo'n 15 minuten later legde hij gelukkig toch aan. Bleek hij te zijn gehuurd voor een bedrijfsfeestje. Uiteindelijk mochten we, op een boot vol bedrijfsfeestgasten, toch mee terug varen.

Woensdag naar Irkutstk vertrokken op een reis van 18 uur. Zoekend naar onze trein op het station werd er in het Nederlands geroepen of we naar Irkutsk moeten. Ok meer Nederlanders hier op de trein. De halve trein bleek afgehuurd door Nederlandse reisorganisaties, Baobab etc. Maar zij reisden allemaal 2e klas, wij 3e, dus we hebben niet veel andere Nederlanders gezien tijdens de reis. De trein was extreem ranzig. Bij aankomst stonken we naar rook en de hele nacht rook je de WC.

Aangekomen in Irkutsk op een regenachtige dag hebben we een hapje gegeten en zijn de minibus ingesprongen naar Listvyanka, een dorp aan de oever van het Baikalmeer waar we 5 nachten slapen. Hier ontmoetten we meer reizigers, onderandere twee Belgische jongens, het lijkt er op dat veel reizigers direct uit Moskou hierheen komen om door te gaan naar Mongolie. De 2e nacht waren we met een groep lekker aan de vodka en het bier. Uiteindelijk bleven de Belgen en wij over, we besloten om de volgende dag een stuk van de "Great Bailkal Trail" te doen. Rond 09:30 zijn we vertrokken voor de 25km lange hike. Oplettend op beren, wolven en de tijd kwamen we op ons eind doel om 16:10 waardoor er nog tijd was om even een duik te nemen voor we met de draagvleugelboot (de zelfde als in Ijmuiden) weer terug gingen.

De omgeving hier is erg mooi maar ook pittig. 's Nachts temperaturen van -10 en overdag 15, het is het eind van de Siberische zomer.

Morgen vertrekken we naar Ulan-ude onze laatste treinstop. De overstromingen in het verre oosten van Rusland en China worden nog ealtijd erger. Inmiddels zijn er ook delen spoor weggespoeld. De transsiberie lijn is sinds afgelopen donderdag dicht dus hebben we een vliegticket geboekt van Irkutsks naar Vladivostok.

Groetjes xxx Douwe en Judy

Siberia and a small but expected setback.

So we left Yekateringbourgh for the 2 night train yourney which was very nice and do-able. Somehow you find a mode in which you don't do anything, just watch out your window and time flies. We met an elderly couple from the Ukraine who we tried to chat with and found us really interesting. At a certain point during a 20 minute stop the man met his sister, who lived in this town. She got on the train to chat, but forgot to getoff in time, so a 3 hours stay in the train was the result. We all could laugh about it.

Ariving on Sunday morning in the river city Krasnoyarsk the city was silent and the streets empty except for the radio sounding trough the street speakers. An interresting picture with the grey concrete buildings and freezing temperature. Here we stayed for 3 nights in a nice appartment hostel managed by two men speaking flawless English. This was a releave for once. We did a 17km daylong hike with one of them trough the Stolby nature reserve, scrambling accross some rocks Judy really managed to batlle her fear of heights. We also took a hydrofoil to a town Divinogorsk nearby, famous for it's soviet build hydro-electric dam which features on the 10 Rubles bill. The dam is huge and puts out 6000000 Kilowatt. That's something different from our own solar enabled roof. The way back was funny, we waited for the last boat, which left at 1830. But this boat was rented for a private business party. In the end we were allowed in the boat full of Russians.

Wednessday we set out for Irkutstk, taking 18 hours. We arrived at the station in Krasnoyarsk to find our train, searching we heared some Dutch yelling if we needed to go to Irkutsk. Ok more dutchies along the route. We found out almost the whole train was filled with organised tours from Baobab and other travel organisations. But they al traveled 2nd class so in our 3rd class they didn't bother us too much ;). The train was extremly gross, after the night we smelled like sigaretes smoke and during the night the toilet smelled really strong.

Arriving in Irkutsk we took a bite of food and got a minibus to Listvyanka, a town on the shores of the lake Baikal spending 5 nights. We arrived on a rainy day, not spending too much time outside. We met some nice travelers including two nice Begian guys. The second night we where enjoying some vodka and beer with a nice group. In the end just the the Belgian guys an we stayed deciding to take on a piece of the "Great Bailkal Trail" the following morning. Leaving arround 09:30 we setout for the 25km hike. Being cautious for bears, wolves and the time we finished the hike at 16:10 leaving plenty of time for a cold dive in the lake.

The environment here is beautifull and harsh with night lows of -10 and day highs of 15 during the end of this siberian summer.

Tomorrow we leave for Ulan-ude, which will be our last stop from the train. The floodings in the far east of Russia and China are still worsening, and took their toll on the traintracks aswell. The transiberian line got closed last Thursday. We booked a plane ticket from Irkutsk to Vladivostok.

• 16 September 2013 - 10:55

Wilma:

Even tussen de bedrijven door op mijn werk gecheckt of er misschien weer een nieuw reisverslag van jullie zou zijn. Na een hele week radiostilte werd ik toch een klein beetje onrustig. Ik verwachtte eigenlijk niets, dus groot was de verrassing (en opluchting) toen ik zag dat jullie vandaag een nieuw verslag geplaatst hebben. Fijn om weer van jullie te horen!! Wat een avontuur die tocht van de Great Bailkal Trail; beren, wolven en wie weet wat voor andere gevaren getrotseerd. Ben blij dat ik dat niet wist :-) Jammer dat de Russia tour niet helemaal per trein afgemaakt kan worden, maar jullie hadden het al een beetje verwacht. Trouwens, als ik lees over de stinkende, ranzige 3e klas treincoupe, zou ik (zelfs met mijn vliegangst) voor het vliegtuig gekozen hebben. Nou lieverds, veel plezier en op naar Vladivostok!

• 16 September 2013 - 13:30

Rachel:

Ben trots op je hoor Juud, dat je je hoogtevrees toch even aan de kant hebt gezet en zo te zien op de foto zie je er toch nog gelukkig uit ook;)
    Wat een verschil qua temperatuur met jullie eerdere plekken. Dat moet wel wennen zijn!
    Jammer dat het niet lukt verder te reizen met de trein maar gelukkig is vliegen ook best leuk:)

Liefs Rach

• 16 September 2013 - 14:26

Remke:

Wouw...wat een evrhaal weer Douw en Juud.
    Jammer dat de treinries niet verder kan gaan...maar 'fijn' dat het opgelost kon worden met een vliegreis. Jullie hoeven dus nog niet naar huis ;-)

De foto's zien er ook top uit, knap dat je je hoogtevrees aan het overwinnen bent.

Mis jullie...Kunnen we binnenkort een x proberen te skypen?
    x Rem

• 16 September 2013 - 14:41

Suus & Co:

Hee kanjers,

Herkenbaar, wij zijn ook zóóó flexibel geworden na onze reis :-) Dat leer je wel onderweg. Geniet, ook van die stinkende vervoersmiddelen ;-) Fijn trouwens dat die boot wel terugkwam!

X

p.s. heb m'n bosatlas tevoorschijn gehaald en Jirra laten zien waar jullie nu zijn. Vandaag deed ze 'm open en zei 'waar Douwe Luly?' Skatje. Enjoy!

• 16 September 2013 - 23:29

Oma:

Het is niet vroeg meer,maar toch even gekeken of er nieuws was uit Siberie en ja hoor!
    Jullie hebben het niet bepaald luxe, maar dat was te verwachten, het zal per vliegtuig wel geriefelijker
    zijn maar minder avontuurlijk en misschien geen leuke gesprekken met mensen.
    ik heb de wereldbol weer aanstaan als ik naar bed ga zeg ik:"welterusten Judy en Douwe".
    Judy ik zal morgen de zolder op gaan en even zoeken.
    Tot de volgende mail, veel liefs, oma

• 18 September 2013 - 10:30

Tom Van Schooten:

Hoi Judy en Douwe,

Ik ben ietsiepietsie toch wel jaloers op jullie. Wat een ontzettend gave trip zijn jullia aan het maken. Zonde dat het laatste stuk met de trein niet meer door gaat ivm de overstromingen en dat jullie daardoor moeten vliegen. Maarja, daar is niets aan te doen. Je komt nog vaak ter sprake. App vaak genoeg met Corrie. Haha. Zo wist ik ook dat je een blog aan het bijhouden bent. (Had hier nog niet naar gevraagd... stom!) Altijd leuk om te lezen hoe andere ervaringen zijn met reizen. Misschien dat ik ooit deze reis ook ga maken! Eén van de beroemdste treinreizen..... Geweldige natuur trouwens.
    Hoewel ik het reizen toch wel mis, heb ik het onwijs naar mijn zin op de school waar ik nu werk. Nu maar de schoolvakanties gebruiken om op vakantie te gaan.. (Zomervakantie naar Cuba). Nog tips voor de volgende zomervakantie?

Geniet van al het moois, het onverwachte wat je nog mee gaat maken, het eten en de gastvrijheid van de lokale bevolking. Heb me net geabonneerd op je blog, dus ik blijf je volgen!

Tom

• 18 September 2013 - 20:34

Corine:

Hoi hele lieve broer en schone zus!!!

Wowa!!! Beren op de weg?! Hahaha, niet gezien dus! Top. Houden zo! ;)
    Wat is het toch leuk om jullie te volgen, in de voetsporen van!
    En nog even... en dan zien we elkaar!!
    Inderdaad jammer dat je de treinreis niet af kunt maken, maar varen wil je 'm ook niet. Enne, misschien vinden jullie het wel ok, daar gaat het om. Wij missen alleen een smuiig verhaal. Hihihi.
    Hele dikke kus!!!
    Corine (en mannen!)

• 18 September 2013 - 21:45

Peter:

Weer een leuk verhaal Judy en Douwe!
    We hebben gelukkig de 3e klasse niet mee hoeven maken, en we vonden de 2e klasse vanaf Irkutsk naar Bejing al ranzig!
    Heb je nog pootje gebaad in het Baikalmeer?

groetjes,

Martina en Peter

• 22 September 2013 - 22:14

Pa Hilveerda:

Hoi lieve avonturiers,
    Steeds verder weg zeg en koud zeg. De namen die ik nu tegenkom in jullie verslagen ken ik alleen van de topografielessen. Ik heb ze met mooie verhalen er bij alleen met een stok op de kaart aangewezen en jullie staan met je voeten in het Baikalmeer. Aparte ervaring! Hier in Frankrijk was het vandaag nog 25 gr. Jullie hebben al andere koek. Geniet maar lekker samen. Liefs Pa