Diverse Indonesia - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Diverse Indonesia - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Diverse Indonesia

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

14 Augustus 2014 | Indonesië, Medan

Indonesie is gigantisch en wij hebben er maar een stukje van gezien. Zelfs binnen dat relatief kleine stuk is het ongelooflijk divers. Onze twee maanden in Indonesie zitten er bijna op, het is snel gegaan. De laatste paar dagen op Bali is Douwe gelukkig weer opgeknapt en hebben we nog wat dingen kunnen doen, zoals een dagje suppen. Erg leuk en met zo'n vlakke zee als bij Sanur ook niet zo moeilijk. Mooi uitzicht vanaf het water op Bali en nog een paar mega grote, oranje zeesterren gezien.
De laatste dag Bali hebben we met een chauffeur het eiland rondgetourd. De chauffeur was een vriend van de homestay eigenaar en een hele aardige man. We hebben prachtige tempels en rijstterassen gezien. Het hoogte punt van die dag was toen hij ons meenam naar zijn eigen dorp. Daar waren ze bezig met de twee weken durende voorbereidingen van een crematie ceremonie.
Op Bali zijn de mensen Hindoeistisch, het is een speciale vorm van Hindoeisme die alleen op Bali voorkomt. Als iemand overlijdt is het traditie dat diegene gecremeerd wordt. Daar hoort een ceremonie bij waar het hele drop aan meewerkt. De ceremonie is voor alle mensen die de afgelopen vijf jaar zijn overleden. Soms zijn deze mensen al eerder gecremeerd en wordt er nu een stuk land gecremeerd, soms is de persoon begraven en wordt hij hiervoor weer opgegraven Tijdens de voorbereidingen worden er allemaal offertjes gemaakt. Het was een heel gezellig, gemeenschappelijk gebeuren. Heel bijzonder om als buitenstaander te zien.

Van Bali zijn we met de boot naar Java gevaren. Na een nachtje in het havenstadje geslapen in de trein gestapt naar Surabaya. Treinen op Java is perfect, het gaat relatief snel en het uitzicht is top. Surabaya is een grote stad, niet perse mooi te noemen. Blanke toeristen waren op 1 hand te tellen, wij waren een bezienswaardigheid. In Surabaya kwamen we de eerste overblijfselen tegen van de tijd dat het nog een Nederlandse kolonie was. Gek om op gebouwen Nederlands te kunnen lezen. In een van die gebouwen (wat ooit een weeshuis was) was nu een kretekfabriek. Kreteksigaretten zijn de populairste van Indonesie, het is tabak gemengd met kruidnagel en andere specerijen. We hebben ze getest en goedgekeurd. De dames die de sigaretten rolden gingen zo snel dat het leek alsof iemand stiekem het doorspoel knopje ingedrukt hield.

Volgende stop op Java was Jakarta, een grote, vieze stad. Die meestal gigantisch druk is, maar nu niet. Doordat de Ramaddan op zijn einde liep was er een volksverhuizing gaande. Hierdoor moesten we ook langer in Jakarta blijven omdat ons over land doorreis plan onmogelijk bleek. We hebben veel musea bekeken en het oude Batavia (nu Kota). We hebben ons erg goed vermaakt.

Van Jakarta naar Medan gevlogen, de grootste stad van Sumatra. Daar werden we aangenaam verrast door de prachtige nieuwe trein die van het vliegveld naar de stad reed. Aangezien ons hotel in het station was kon onze eerste indruk van Medan niet meer stuk. Na twee dagen Medan, waarin we wat oude paleizen, een moskee en huizen hadden bekeken zijn we naar Bukit Lawang gegaan. Het was gigantisch druk op de weg, overal auto's, scooters, busjes en iedereen rijdt alsof hij alleen is. Langs de route konden we uren lang kijken naar palm olie plantages, alle jungle hier is verwoest om plaats te maken voor de palmbomen, een erg trieste aanblik. In Bukit Lawang is de jungle nationaal park en dus beschermd. Ons guesthouse, Back to natrure, was echt midden in de natuur. We moesten 45 minuten langs de rivier door de jungle lopen, de rivier twee keer doorsteken en toen kwamen we in een stukje paradijs! De apen slingerden door de bomen of namen een bad in de rivier voor ons huisje. 's Nachts was het niet normaal donker en waren de geluiden van de jungle overweldigend. We hebben een twee daagse jungle trek gedaan om Orang-oetans te spotten. We hadden een erg leuke gids, en samen met twee Deense meiden hebben we een hele leuke trek gehad. Het was wel behoorlijk zwaar, want paden waren er niet echt. We hebben in totaal elf Orang-oetans gezien, waarvan twee kleintjes. Het was fantastisch. Ons kamp was aan de rivier en op een heel dun matje sliepen we 's nachts onder een zeiltje. Door de mooie geluiden prima geslagen. De volgend dag zijn we met vier aan elkaar gebonden autobanden als een soort vlot terug naar het dorp gevaren. 's Avonds nog met het hele gezelschap uiteten geweest.

Van de jungle zijn we naar Berastagi gegaan, meer hooglandschap met twee grote vulkanen die het landschap bepalen. De Sinabung vulkaan is afgelopen oktober uitgebarsten en het gebied om de vulkaar heen is nog steeds geevacueerd. De andere vulkaan, Sibayak, hebben we beklommen met een leuke groep van totaal 8 en een gids, Abdy. De trek begon om vier uur 's nachts, om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het zo bewolkt dat we de zon niet zagen. De vulkaan was prachtig en liep flink te stomen, borrelen en geuren. Er waren prachtige gele zwavel plekken. Na de wandeling ontspannen in de hotsprings, een mooie boeddistische tempel bekeken en bijzondere katholieke kerk.

We sliepen bij Mery en Abdy. Zij hebben een homestay waarvan ze twee kamer verhuren aan toeristen. Het was heel leuk om bij hun te verblijven, we hebben allelei heerlijke lokale gerechten gegeten, de markt bezocht, samen lunch gemaakt en veel geleerd over de omgeving en gebruiken.

We zijn nu in Tuktuk, een dropje op Samosir. Dat is een eiland in Lake Toba. Dit meer is een vulkanisch meer, ontzettend groot en ook mooi. We hebben hier heerlijke vis uit het meer gegeten, rond gereden op een scooter, een batak dansvoorstelling gezien en een boek gelezen. Nu nog een nachtje in Medan en dan vliegen we naar Kuala Lumpur.

Onze reis loopt op z'n endje. In Maleisie zullen we een weekje blijven om dan naar onze laatste bestemming te gaan: Sri Lanka. Daar hopen we nog wat te kitesurfen en een laatste mooie tocht te maken. Daarna is het op huis aan.

Het is al een heel verhaal maar een landenoverzicht lijstje mag niet ontbreken.

-De mensen: zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Sommige zijn erg gewend aan toeristen en spreken behoorlijk tot goed Engels en andere mensen kijken hun ogen uit als je langs loopt. Kinderen roepen vanuit alle gaten en hoeken hallo en zwaaien daar enthousiast bij. Veel mensen vinden het leuk even een praatje met je te maken.
-Het eten: is meestal erg lekker. In sommige gerechten zit niet zoveel groente en er wordt vaak gefrituurd. De Rengdang, Sate, Gado Gado, Soto en Bbq vis zijn onze favorieten.
-Het landschap: is gevarieerd, jungle, naaldbomen, palmbomen, stranden, grote steden, meren, vulkanen en overal een zee aan kleurige bloemen. Het is echt een mooi land.
-Religie: Het overgrote deel van Indonesie is Islamitisch, toch zijn er ook veel andere geloven. Bali dus vooral Hindoeistisch en hier bij Lake Toba woont het Batak volk wat overwegend Christelijk is. Door het hele land heen zie je allerlei verschillende gebedhuizen. Tijdens de gesprekken die we hebben gehad met lokale mensen blijkt wel dat de meeste heel harmonieus naast elkaar leven. Mooi om te zien. Tijdens onze reis was het Ramaddan en ook Suikerfeest. Dit is een groot feest, met versieringen, vuurwerk en gezangen tot laat in de nacht. De meeste mensen hadden een week vrij en bezoeken familie. Hierdoor was het in de stad rustig en op het land heel druk.
-Het straatbeeld: In de stad veel hoogbouw, vervuiling en verkeer. Hoe verder je van de stad af komt hoe meer landbouw, huisjes van hout en steen en alles er tussen in. Op straat lopen kippen, koeien, geiten, varkens, puppies, kittens, buffels en veel kinderen. Wegen zijn vaak slecht en vol met gaten. Veel winkeltjes en eetstalletjes.
-Het vervoer: Java treinen en op Sumatra vooral toeristentaxis, dat is een gedeelde taxi tussen twee bestemmingen. We hebben ook een keer de lokale bus gepakt, die wordt zo vol gestopt als maar kan en dan viel die van ons nog mee. We hebben busjes met 7 mensen op het dag voorbij zien komen. Veel scooters waar iedereen op rijdt, van een heel gezin tot een jongetje van 9 in zijn eentje.
-Wij; hebben het erg naar ons zin gehad, het was heerlijk om op Bali zo te relaxen en daarna weer reizen was ook erg leuk. Het fruit is allemaal heerlijk en vers en we zijn fan van het drankje Martabe, gemaakt met Passie vrucht en Terong Belanda (Belanda betekent Nederland, de zaden van deze vrucht zijn door de Nederlanders hier naartoe gebracht vanuit Zuid-Amerika). We vonden het heel interessant om zoveel over dit stuk van de Nederlandse geschiedenis te leren. Het gaf ook een dubbel gevoel met alle dingen die er mis zijn gegaan. Indonesie heeft nog veel andere plekken die ons aanspreken dus wie weet tot ziens! Verder zijn we weer tot de conclusie gekomen dat de mensen die je tegen komt voor het grootste gedeelte bepalen hoe prettig een plek is.

Er is nog veel meer te vertellen, maar het is al een lang verhaal.
Liefs Douwe en Judy
PS, Bedankt voor al het medeleven toen Douwe ziek was, en nee Judy wordt geen verpleegster :) We hopen je gauw te zien in de Jopenkerk Jeroen! Geniet van de zomer in Nederland en alle mooie vakanties! Mick, wie weet zijn we je familie wel tegen gekomen.

Indonesia is a huge country and we've seen only a bit of it. Even in this relatively small piece of Indonesia there is an enormous diversity. Our two months in Indonesia are almost over and time has gone quick. The last few days on Bali Douwe felt a lot better and we were able to do some activities, like supping. Was lots of fun and on the flat waters of Sanur it was quite easy as well. We had a beautiful view on Bali and saw some huge orange seastars.
The last day on Bali we went for a drive with a driver. He was a friend of our homestay owner and a really nice guy. We saw temples and very pretty ricepaddies, but the highlight of our trip was the visit to the village of our driver. In his village was a preparation for a cremation ceremony. On Bali most people are Hindu, a special kind which you can only find on Bali. Tradition is that when you die you get cremated. There is a big ceremony to do this, wich would cost a lot of money when you have a private one, so in most villages they do a communal ceremony. Every person who died in the last five years will be in this ceremony. Some are already cremated and than there is a piece of land which will be cremated, others are unburied to be cremated. During two weeks the community are preparing this ceremony with the whole village, making offerings. It was very interesting to get a chance to see this.

From Bali we went by boat to Java. After one night in the harbor village we took the train to Surabaya. Traveling by train on Java is perfect, it's relatively fast and the view is great. Surabaya is a big city, not really pretty. Western tourists are rare, so we where an attraction. In Surabaya we came across the first left overs from the Dutch colonial times. Strange to read Dutch on buildings. In one of those buildings, which used to be an orphanage, is now a kretek factory (Sampoerna). Kretek cigarettes are the most popular in Indonesia, it's a cigarette with tobacco, cloves and other spices. We tested them, and approved. The ladies who roll the cigarettes are so fast that it looks like someone pressed the fast forward button.

Our next stop on Java was Jakarta, a big and dirty city. Usually it's also a busy city, but because of the end of Ramaddan every one was traveling to there home towns. Leaving the 'empty' big cities behind. We had to change our travel plans as well, because all local transport was full. We saw a lot of museums and had a look around the old Batavia (now Kota).

From Jakarta we flew to Medan, the biggest city of Sumatra. We had pleasant surprise there; a stunning new train went from the airport directly to the city. Because our hotel was in the station building things couldn't be more easy, good first impression of Medan. After two days Medan, in which we saw old palaces, houses and a mosque we traveled to Bukit Lawang. It was crazy on the road with heaps of cars, scooters, vans and everybody driving like they where all alone. All the way we drove past palm oil plantations. They destroyed all the jungle here because this makes more money. It is a sad sight. The jungle around Bukit Lawang is a national park, so protected area. Our guesthouse; Back to nature, was in the middle of the jungle. We had to walk for 45 minutes following the river and crossing the river twice before we reached our little paradise. Awesome! There where monkeys in the trees of taking a bath in the river in front of our house. At night it got very dark and the sounds of the jungle where overwhelming. We did a two day trek trough the jungle to spot Orangutans We had a great guide and together with two Danish girls we had a great trek across the jungle. Pretty tough as well because of lack of paths. We spotted eleven Orangutans of them two babies, it was incredible. Our camp was at the river, where we slept on a really thin mattress under a sheet of plastic. The jungle sounds made us have a great night. Next day we went back to the villages with four car tires bound together as a kind of boat. Lots of fun. At night we went out for dinner with the group.

From the jungle we went to Berastagi, higher and dominated by two bigs volcanoes. The Sinabung volcano had erupted last Oktober and the area around it is still evacuated. On the other volcano, Sibayak, we made a hike. It started at 4 in the morning to see sunrise, unfortunately because of the clouds we didn't see the sun. We went with a nice group of eight in total and a guide, Abdy. The volcano was beautiful with lots of steam, smells and amazing yellow sulfer. After the walk we relaxed at the hotsprings, visited a gorgeous Buddhist temple and a special local style Catholic Church.

We stayed with Mery and Abdy, they have a homestay and rent out two rooms to tourists. It was really nice to stay with them. We tasted a lot of local dishes, visited the market, make lunch together and learned a lot of the area and local customs.

We are now in Tuktuk, a small village on Samosir, an “island” in Lake Toba. Lake Toba is a volcanic lake, enormous and beautiful. We enjoyed the lakes fish, drove around on a scooter, saw a batak dance performance and read a book. We will spend one more night in Medan before we fly to Kuala Lumpur

Our travels are coming to an end. In Malaysia we will spend one week and then we'll fly to Sri Lanka, our final destination. We hope to do some kitesurfing there and some last weeks of travel. After that we plan to go home.

Even though it's already a long story, we have the country list left;

-The peoples; Are kind and helpful, some are used to tourists and speak English quite well, others almost pop their eyeballs when passing them. Kids scream HELLO MISTER!! from every corner and wave enthusiastically. A lot of people like to make a short chat.
-The food; is usually very tasty. In some dishes isn't a lot of vegies and a lot is fried. The Rendang, Sate, Gadogado and BBQ fish are our favorites.
-The country; is very varied, jungle, pine trees, palmtrees, beaches, big cities, lakes, vulcanos and everywhere a sea of flowering plants. It's a very pretty country.
-Religion; For the biggest part Indonesia is Islamic, but there are lots of different religions. Bali mainly Hindu, here at lake Toba are the Batak people who are mainly Christian. Trough the whole country are lots of different religious buildings. During talks with locals we found out most of them live in a peaceful harmony. Nice to see. During our trip it was Ramaddan, and Eid. This is a huge feast with decorations, fireworks and songs till late at night. Most people had a holiday and where of to family making the country side busy and the cities “empty”.
-The streets; In the city a lot of high buildings, pollution and traffic. The further out of the city the more small towns with little houses of wood and stone and everything in between. On the streets are chickens cows, goats, pigs, puppies, cats, buffaloes and a lot of kids. Roads are often in bad condition. A lot of street stalls with food.
-Transportation; Java trains and on Sumatra a tourist taxis, this is a shared taxi. We also took some local busses but these are often very full. We saw one with 7 people on the roof. A lot of scooters on which everyone drives, from a family to a 9 year old.
-We; had a lot of fun, it was very nice relaxing on Bali and then continuing our travels. Love the fresh fruits and are fan of the drink Martabe, made of passion fruit and Terong Belanda (Belanda means Dutch, the seeds of this fruit where introduced by the Dutch from South America). Found it very interesting to learn so much about a big piece of the Dutch history. It gives a strange feeling with a lot of mishaps in those days. Indonesia has a lot of other places which appeal to us, so who knows till next time! A final conclusion is the people you meet in a place for a big part make up how much you like that place.

There's a lot more to tell but the story is already long.
Lots of love,
Douwe & Judy

• 15 Augustus 2014 - 08:37

Susanne:

Hi!
    Heerlijke verrassing om zomaar weer jullie blog te lezen, dit x opbhet kleinste kamertje in huis :-)
    Wat klinkt Indonesië supermooi! Fijn dat Douwe weer helemaal beter is! Tsjonge en dan gaat er toch weer een einde aan jullie reis komen... Dat voelt voor jullie vast heel dubbel. Geniet alsjeblieft nog met volle teugen! Liefsuus en co

• 15 Augustus 2014 - 10:39

Oma:

Hallo lieve reizigers, goed om weer iets van jullie te horen en dan nog wel uit het land van lina.Ja dat Jakarta vies is heb ik van Nico ook begrepen en dat het er heeeel druk kan zijn ook, wie het hards kan toeteren heeft voorrang. Wat hebben jullie in een korte tijd daar veel gezien!Ik moest wel een beetje griezelen om het buiten slapen aan de rivier, zijn daar dan geen krokodillen? Jullie kunnen wel een boek schrijven over alle belevenissen van de reis, lijkt me leuk. Kan ik jullie zo eind september terug verwachten
    in Zaandijk? Hartelijk welkom! veel liefs,oma

• 15 Augustus 2014 - 12:12

Remke:

Oh heerlijk weer te lezen!
    Die nacht in de jungle klinkt inderdaad echt hemels, heerlijk!
    En wat ook goed klinkt is dat jullie richting huis aan het denken zijn, dat klinkt heeel heel goed :-)