Road trip New Zealand – part 1 – - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Road trip New Zealand – part 1 – - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Road trip New Zealand – part 1 –

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

12 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

We hebben er ondertussen al een flinke roadtrip op zitten in Nieuw Zeeland (NZ), maar voordat we daar kwamen moesten we ook nog een flinke rit maken. Even een korte samenvatting

Cambodja (Battambang) – Thailand (Bangkok)
Een trip van 15 uur via; tuktuk, bus, benenwagen (grensoversteken), tuktuk, trein, metro, benenwagen en jawel hotelbed in Bangkok. Het was een waanzinige rit met prachtige uitzichten over onze favoriete soort rijstvelden (de groene) en het einddoel was een heerlijk luxe hotel in Bangkok. Goede dagen daar gehad, niet veel gedaan.

Thailand (Bangkok) – Australie (Sidney) – Nieuw Zeeland (Christchurch)
Dat was spannend, eerst met skytrain en vliegveldtrein naar de luchthaven, daar veel moeite om met de vlucht mee te komen, moesten een visum voor Australie (hadden we niet....) werd geregeld, veel stress, maar toen een upgrade naar … BUSINES class hihi en een top vlucht naar Sydney, glaasje champagne en wijn, chocolade taartje, bed, massagestoel, mega tv, beenruimte.... :)
Paar uurtjes Sydney, even de hoogte punten gezien en toen weer door. Om 2 uur 's nachts eindelijk toegelaten in NZ, douane is hier streng; zand uit Mui Ne mocht niet mee, dus kite moest schoongemaakt. Neergeploft in een hotel naast het vliegveld en strak 9 uur geslapen.

Roadtrip NZ
Toen begon de roadtrip pas echt, Gerald, Corine en Aron kwamen ons met een mega camper ophalen bij het hotel. We hebben 5 dagen met elkaar rondgetrokken, gezellig in de camper. Het was super, heerlijk bijgekletst, gelachen, 's ochtends wakker geworden met Bert en Ernie en hun liedjes (zoek de zeeeep, zoek, zoek de zeep) Aron heeft Douwe nog verward met zijn opa..hmmm, we hebben zeehonden gezien, lekker gekookt, treinen geprobeerd te vinden (mocht niet baten) en toen moesten we helaas weer afscheid nemen.

Auto.......
Vanaf dat moment moesten we weer alles zelf bedenken, dat was lastig. Hostel geboekt voor 5 dagen en op speurtocht naar een auto. We hadden besloten er een te kopen. Wat auto's bekeken, testritjes gemaakt en uiteindelijk een heel kittig tuutje gevonden. Nog niet zo oud (in tegenstelling tot de meeste), redelijk aantal km, reed goed en heel belangrijk; ziet er goed uit ;).
We hebben netjes een verzekering en wegenwachtpakket, hebben nog wat nieuwe spulletjes gekocht om het campertje helemaal compleet te maken en zijn op pad gegaan. We rijden er nu, op moment van schrijven, 3 weken in rond. Het bevalt super goed, we hebben een heerlijk (klein) bed, kunnen koken bij de achterklep, hebben een mini aanrechtje, zitten droog als het regent met een kaarsje of heerlijk buiten als het mooi weer is.
NZ is geweldig, wat een land. Je hebt hier alles. We hebben prachtige stranden, bergen, heuvels, meren, regenwoud, sneeuw, gletsjers en watervallen gezien. Je kunt wandelen, surfen, fiesten, paardrijden (zie foto) kiten alles. Het rijden alleen is al super, elke dag zien we weer mooie natuur. Het weer gaat hier alle kanten op. Het ene moment zweet je nog in je t-shirt en het volgende moment bibber je in je dikke vest terwijl de hagel naar benenden komt. Gelukkig duren buien nooit lang en is de zon erg warm. De zon is ook erg gevaarlijk, je verbrandt levend. Judy smeert zich netjes in met factor 50 en wil toch nog wel eens verbranden :(.
Verder al heel wat bijzondere dieren gezien: zeehonden, zeeleeuwen, zee-olifanten, blauwwe pinguins, geel oog pinguins, bellbird, Kea, Kiwi (in een hokje) Albatrossen en een grote rog. Heel gaaf. Voor de pinguins moet je wel wat geduld hebben, 2 uur wachten aan de kust in de wind, maar dan zie je wel heel bijzondere diertjes.
Er is maar een klein nadeel aan NZ; de zandvliegjes!!! Steken enorm!
Momenteel is onze roadtrip van Christchurch via Bank Peninsula, Mt Cook, Oamaru, Otago Peninsula, Dunedin, Parakaunui Bay, Mac Clean Falls , Te Anau, Milford Sound, en Queenstown naar Wannaka gegaan. Wederom prachtig.

Onderweg zijn we Phil en Claire nog 2x tegen gekomen, een stel dat we in China hadden ontmoet en daarna weer in Hongkong. Erg gezellig en leuk reisverhalen uitwisselen.

Tot de volgende update

Liefs Douwe en Judy

By now we've made quite a roadtrip trough NewZealand. Before we got here we had quite some trip aswell. A short recap.

Cambodia (Battambang) – Thailand (Bangkok)
A 15 hours trip with: tuktuk, bus, legs (border-crossing), tuktuk, train, metro, legs and the final destination our luxury hotel bed in Bangkok. It was a great journey, beautiful views over our favorite kind of rice-paddies (the fresh green ones). We had some nice relaxing days in Bangkok without too much action.

Thailand (Bangkok) – Australia (Sidney) – New Zealand (Christchurch)
This was a bit exciting, first the skytrain to the airport, and there a lot of troubles to get on the flight. We needed a Visa for Australia which we hadn't. Was being taken care of but caused a lot of stress, and then an upgrade to BUSINESS class, hihi. This made for a great flight to Sidney, glass of champagne, and wine, chocolate cake, bed, massage chairs, huge screen, lots of leg space :D.
A few hours in Syndey where we saw some of the highlights, and then onward to Christchurch. At 2 AM finally allowed to enter NewZealand, the customs are pretty strickt and the Mui Ne sand left in the kite wasn't allowed in, had to clean it. Picked up at the airport by our airport hotel and slept deeply for nine hours straight.

Roadtrip NZ
Then the roadtrip really began. Gerald, Corine and Aron picked us up with their huge campervan. We spent five days together driving around in the camper. It was very nice and cozy. We talked and laughed a lot. Woke-up in the morning to the songs of Bert&Ernie. Aron mistook Douwe for his grandfather... hmm.. We saw seals, cooked nice tried to spot any trains and then had to say goodbye again.

Car..
From that moment we had to arrange everything ourselves again, which was a bit hard. Booked a hostel in Christchurch for five days to search for a car. We decided to buy one. Checked-out some cars, did a few test drives and found a nice one. Not as old as the big bunch and still low in the K's. It performed well and more importantly looks great ;).
We ensured ourselfs and got an AA membership, bought some new stuff to top it off and got on the road. So far we've driven for three and a half weeks and we love it. We've got a small but nice bed, can cook under the tailgate, have a mini kitchen dresser with a sink and can stay dry inside when it rains, or outside when the weather is nice.

NZ is very impressive, with lots of natural beauty. We've seen beaches, mountains, hills, lakes, rainforests, snow, glaciers and waterfalls. You can hike, surf, bike , do horseback riding (see the pictures) etc. Only driving the car is a nice activity, always new great views of the beautiful nature.
The weather is a bit of everything. One moment you're sweating in a T-shirt and the other really cold in a big sweater while the hailstones fall down. Luckily the showers don't last too long and the sun is very warm. Dangerous too, without propper care you'll burn alive. Judy uses SPF 50 and still gets burned sometimes. :(
Appart from this we've seen a lot of special animals. Seals, sea-lions, sea-elephants , blue penguins, yellow eyed penguins, bellbirds, kea's, kiwi's (in an enclosure), Albatrosses, a big stingray, and sandflies. Very cool, for the penguins you need a bid of patience though, 2 hours in the cold wind, but the reward are some very special animals.
A small downside here, the sand-flies. They sting and itch like hell!

For now our roadtrip went from Christchurch via the Bank Peninsula, Mt Cook, Oamaru, Otago Peninsula, Dunedin, Parakaunui Bay, Mac Clean Falls , Te Anau, Milford Sound, and Queenstown to Wannaka, again beautiful.

During this trip we metup again with Phil and Claire, a couple who we met in China, and again in Hongkong. It was nice to exchange travel stories and experiences.

Till the next update,

Lots of love, xxx Douwe & Judy.

• 12 Maart 2014 - 10:20

Suus & Jirra:

Hoi kanjers!
    Klinkt weer geweldig!
    Heerlijk een keer business class vliegen.
    En wat anders reizen nu met je eigen onderkomen! Ook fijn. En lekker knus zo'n klein bed ;-)
    Hier lekker glutenvrije broosjes aan het bakken. En da's nog lekker ook!
    Knuf en enjoy dit geweldige land!
    Suus&Jirra

• 12 Maart 2014 - 10:31

Martin En Kora:

Wat een ontzettend leuk verslag weer! Wat hebben jullie enorm veel gezien en gedaan.. En wat gaaf dat Corine, Gerald en Aron kwamen! Het voelt ook wel weer vertrouwd dat jullie nu 'gewoon' met een campertje rondtrekken: ik zie jullie in gedachten studderen in het kleine autootje... Ook wel weer fijn om een 'eigen' plekje te hebben?
    En ach.. wat zijn hier de hoogtepunten? De narcissen bloeien volop en menig tuin wordt weer gesierd door kleurige viooltjes... Het voorjaarszonnetje schijnt en de ramen zijn vies...
    Lieve Judy en Douwe, geniet van elkaar en van al het mooie wat jullie zien! Veel liefs van ons allemaal!

• 12 Maart 2014 - 11:25

Marjolein Luesink:

ZO COOL!

• 12 Maart 2014 - 18:38

Jet:

Wat heerlijk om weer een verslagje te lezen!! En wat fijn dat het jullie zo goed vergaat. Leuke foto's!

Tja en de hoogtepunten van ons; dan kan ik de tekst van Martin en Kora kopiëren. Alleen mijn ramen zijn schoon, dat dan weer wel. Verder in IJmuiden wat ons betreft alles "z'n gangetje" .

Zijn jullie met het WK in juni eigenlijk alweer terug? Want een WK is geen WK zonder Douwe's (of moet ik opa zeggen) fufuzelaaa!!!

dikke zoen van ons
    en blijven smeren hé
    xx

• 12 Maart 2014 - 21:01

Monique Brussel:

Heerlijk weer om te lezen!! Geniet er van. Ik mis je zo op school Judy!! :-))

• 13 Maart 2014 - 19:12

Oma:

Hoi lieverds, fijn om nu weer na een lange tijd(vind ik) een lang bericht te krijgen.
    Heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten van de mooie natuur, ik geniet een beetje mee door de mooie foto's. Wat een leuk campertje en wat een bijzonder getal staat er op!!!!!!!!!!
    Fijn he om nu een eigen bedje te hebben!?
    Ik ben benieuwd wanneer jullie naar Australié gaan en of jullie dat ook zo mooi zullen vinden, jij weet het al een beetje Judy.Ja, die ramen, nou die van mij zijn ook schoon hoor, het is of er mist opgetrokken is na al die maanden,ha ha.
    Veel geniet momenten samen,liefs van oma

• 16 Maart 2014 - 14:05

Remke:

Ik heb echt een heel saaaaaai leven.....
    jaja echt waar... het leven is voor mij gewoon verschrikkelijk zwaa.....saai!
    Mis jullie! gave verhalen weer...

• 07 Mei 2014 - 21:12

Corine:

Tsja.... No more words to say!
    Nou ja, wel dan dat ik telkens een beetje de mosterd ben na de maaltijd... ;)
    Wat een heeeeeeerlijk land en verslag lieverds