De kilometers spoor trekken onder ons door... - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu De kilometers spoor trekken onder ons door... - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

De kilometers spoor trekken onder ons door...

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

06 September 2013 | Rusland, Jekaterinenburg

We hebben ondertussen al heel wat kilometers versleten, van de officiele transsiberie expres zitten we nu op 1814 km, maar het totaal is natuurlijk veel meer.
Het leven in de trein bevalt ons prima, we reizen steeds platzkart, goedkoopste optie, met 54 mensen in 1 coupe (soort slaapzaal) die wordt opgesplitst in groepjes van 6. eE zitten kleine muurtjes tussen de groepjes, maar geen deuren. Dus je ziet, hoort en ruikt een heleboel mensen! Wij slapen steeds boven, waar je net niet rechtop kunt zitten. Tijdens de reis gaat er aan je raampje van alles aan je voorbij, bos, dorpjes, hutjes, mensen, koeien, zon, regen, wolken, rivieren, valeien, het is heerlijk om naar buiten te staren. In de coupe komt er ook van alles langs, alle soorten mensen, eten, geuren, geluiden, de conductrice (die een poging doet om de wc schoon te houden) , het vrouwtje van de restauratie wagen die bv bier verkoopt. Als je dan bier van haar koopt word je wel op het matje geroepen door je eigen conductrice want dat moet je natuurlijk bij haar kopen! Ook ontmoet je veel mensen, hoewel de Russen niet zo goed Engels spreken houden ze vaak wel hele monologen tegen je, we proberen er wat van te maken en met handen, voeten, Engels, Russisch, Nederlands (en een woordenboek) komen we een eind. Erg leuk om zo met elkaar contact te maken.

De tickets kopen gaat steeds ook prima, we maken een briefje waar precies op staat welke trein, van waar naar waar, hoe laat, datum en dan soms met zelfs een tekeningetje erbij, Die geven we dan en hopen dat het goed komt, tot nu toe werkt het!

We hebben alweer 3 grote treinreizen gehad en vanavond komt de grootste tot nu toe eraan.

Eerste was van Vilnius naar St Petersburg, een reis van ongeveer 16 uur, heerlijk geslapen, wel spannend bij de grens, maar Rusland vond het prima dat we kwamen.
St Petersburg is een gigantische stad, erg recht toe recht aan, met weinig gezellige straatjes, maar wat een prachtige gebouwen. Natuurlijk hebben we de Hermitage bezocht en veel geleerd over kunst, hehe vooral de Nederlandse! Het mooiste vonden we de Church of the Spilled blood, tenminste dat is 1 van zijn namen. Met zijn torentjes als ijsjes, 700 m2 mozaiek en prachtige kleuren heeft vooral Judy hem gebombardeerd tot lievelingskerkgebouw. We hebben fort bezocht, heerlijk in het zand aan de rivier gelegen (de Niva) en Petershof bezocht; een paleis aan de kust met erg veel fonteinen en kanalen!

Tweede reis van St Petersburg naar Moskou, kort maar 8,5 uur, vooral geslapen! Moskou is nog groter, maar heeft wel gezellige straatjes en pleintjes omdat het ouder is. Natuurlijk het rode plein, wat mooi was, maar mooier kon vanwege een internationaal tattoo (een militair muziek festival), er stonden allelei tribunes dus konden we het totaal plaatje niet krijgen. Nu is er tijdens onze reizen een soort traditie ontstaan dat Judy bij alle Lenins op de foto gaat en in Moskou hebben hem in dode lijve ontmoet in zijn massoleum! Helaas mocht ie niet met Judy op de foto. :) Het grootste machtcentrum van Rusland hebben we nog even bezocht, zonder onderonsje met Poetin, maar het was zeker de moeite waard.

Derde reis van Moskou naar Yekaterinburg, 26 uur (oorspronkelijk, het werden er 28,5) Het was weer een prima reis, lekker geslapen, spelletjes gespeeld (dank aan Dave en Maris) gegeten, gedronken en uren lang naar buiten gekeken. Wat toch wel een aardige bezigheid wordt. Yekaterinburg is de eerste Aziatische stad waar we zijn, daar merk je nog niet veel van. Het is kleiner en heel relaxed! We zijn hier 2 nachtjes en hebben de stad bekeken, maar het leukste was de grens. Soms zijn we elkaar namelijk wel eens zat, 24 uur per dag op elkaars lip, dus hebben we even onze ruimte nodig dus na 4 weken reizen ons eigen continent opgezocht(zie foto ;) ) Hier weer leuke fietspaden ontdekt.

Vanavond gaan we met de trein naar Krasnoyarsk een rit van 33,5 uur, 2 nachten in de trein en 1 hele dag. Spannend!

Tot snel, bedankt voor jullie reacties, we vinden het erg leuk om die te lezen. Fijn dat er in Nederland zulk lekker weer is! Geniet ervan

Veel liefs Douwe en Judy

PS foto's komen later! We hebben geen tijd meer, moeten de trein halen! :)

We have already a lot of km worn, the official Trans Siberian express took 1814 km until now, but the total is much more.
Life in the train suits us fine, we always travel platzkart, cheapest option , with 54 people in 1 coupe ( dormitory type ) which is split into groups of six . There are small walls between the groups , but no doors. So you see, hear and smell a lot of people! We always sleep upstairs, where you just can not sit upright. During the journey there are a lot of things passing your window: forest, villages, huts, people, cows, sun, rain, clouds, rivers, valleys, it is great to gaze out. In the coupe also a lot of interesting things hapen, you see all kinds of people , food, smells, sounds, the conductor ( who attempts to keep the toilet clean ), the female of the dining car that sells beer.. If you buy your beer from her your own conductor will summoned you that you should have bought it with hera! You also meet a lot of people, although the Russians do not speak English well theyoften keep monologues to you (in Russian), we try to make some conversation and with hands, feet, English, Russian, Dutch ( and a dictionary ) we come a long way. Very nice so to make contact.

Buying the tickets works out fine, we make a note about the train , from where to where , what time, date, and sometimes even with a drawing. We give then and hope it is goint to be okay, so far it worked out!

We have already had three great train journeys and tonight is the longetst so for it.
First was from Vilnius to St Petersburg, a journey of about 16 hours , we slept most of the time.
St Petersburg is a huge city, very square without cosy streets, but what a beautiful buildings. Of course we visited the Hermitage and learned a lot about art, especially the Dutch art! The best we found the Church of the Spilled Blood , at least that's one of his names. With its turrets as ice cream , 700 m2 mosaic and beautiful colors especially Judy bombarded it her favorite church. We have visited a fort, had a rest in the sand on the river banks ( Niva ) and visited Peterhof, a palace on the coast with a lot of fountains and canals

Second trip from St Petersburg to Moscow, a bit shorter 8.5 hours , mostly slept again! Moscow is even bigger, but it has nice cosy streets and squares because it is olderw. Of course we went to the red square, which was nice, but could have been nicer because of an international tattoo ( a military music festival ), there were big stands so we could not overview the total area. During our travels a tradition formed for making pictures of Judy and Lenin and in Moscow we met finaly met him in dead flesh at his massoleum! Unfortunately he could not be photograhped together with Judy :) We have visited the main seat of power in Russia, without meeting Putin , but it was definitely worth it.

Third trip from Moscow to Yekaterinburg, 26 hours (originally , it were 28, ) It was a great trip , sleep well again , played games ( thanks to Dave and Maris ) ate, drank and looked outside for hours. Yekaterinburg is the first Asian city where we are, you wouldn't say it is. It is smaller (pop 1,2 milion) and very relaxed! We have two nights here, and have seen the city, but the best was the border. Were we could spend some time each in our own continent. ( see photo ;) ) Here again discovered nice bike paths .

Tonight we take the train to Krasnoyarsk a ride of 33.5 hours , 2 nights on the train and one day. We look forwart to it.

Thank's a lot for you responses on the blog, we love to read them. Enjoy the weather in the Netherlands, we heard it is very good.

Lots of love Douwe en Judy

• 06 September 2013 - 14:54

Nienke:

Wat een leuk verslag Judy en Douwe! Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's!
    Groetjes van Nienke

• 06 September 2013 - 16:11

Remke:

Heeeeeerlijk om weer wat van jullie te lezen.
    Klinkt goed allemaal.....ben heeeel benieuwd naar de foto's.
    cc

• 06 September 2013 - 16:27

Oma Co:

lees net jullie verslag,( de laptop doet het weer) spannend hoor en nu weer een lange reis,veel sterkte en slaap lekker wie weet hoeveel leuke mensen er weer op jullie pad komen.
    liefs oma.

• 06 September 2013 - 16:30

Jet:

Poeh, ik verbeelde mij bij de T-express een soort Agatha Christie treincoupé met een eigen butler, prachtig meubilair en een riant bed en toilet... haha onnozel hé. Wat super leuk en beeldend verteld. Ik ruik bijna de luchtjes en geurtjes vanuit de trein. Ben ook, net als Remke en Nienke, erg benieuwd naar de foto's!! Blijf schrijven en wij blijven lezen. Erg leuk om jullie te volgen. Ronnie en ik gaan lekker twee weekjes naar Griekenland, Thassos, maar even tekort om een weblog bij te houden. En we gaan ook vliegen...maar wel een stukje met de boot. Dat dan weer wel. Even geen internet etc. mee dus ik hoop veel avonturen te lezen als we weer terug zijn. Liefs van ronnie en jet xxxxxxx

• 06 September 2013 - 18:34

Rachel:

Jeetje wat reizen jullie veel en snel! Als die plaatsen en bezienswaardigheden! Geweldig hoor!

Liefs Rach

• 06 September 2013 - 18:51

Susanne:

Klinkt goed. Stiekem worde N wij nu ook wel nieuwsgierig naar dat grote Rusland. Ben benieuwd of je meer Aziatische invloeden gaat merken. Voor nu een warme zonnegroet mét korte broek =D
    Greets Suus&co

• 08 September 2013 - 05:31

Douwe En Judy :

We hebben heerlijk 2 nachtjes in de trein geslapen met erg vriendelijk reisgezelschap, een ouder Oekraiens echtpaar. Behoorlijk gekletst in alle talen door elkaar heen. Nee Jet helaas geen Agatha Christie plaatje, kan wel maar kost bakken met geld. Veel plezier in Griekenland! Fijn oma dat de laptop het weer doet! Lekker jullie in korte broek, hier is de eerste grondvorst begonnen. Dinsdag gaan we een trekking doen door het Stobly natuur reservaat! En Nienke gaat het lekker in groep 7?
    Fijne dag, het is hier trouwens 6 uur later dan bij jullie
    xx

• 08 September 2013 - 17:54

Corja:

O, wat leuk om het verslag te lezen en jullie foto's te zien. Zelfs twee (!) fonteinen (nou ja, één fontijn dan) op de foto. Mochten jullie in het mausoleum helemaal geen foto's maken? In Griekenland mocht je ook niet poseren bij sommige beelden, dan maakte ik een foto van alleen het beeld, maar per ongeluk stond er dan iemand even verderop toevallig toch ook op de foto.Misschien een idee? Of zijn ze in Rusland echt zo streng dat ze gaan controleren? Jullie hebben prachtig weer, zo te zien. Is de treinreis verbeterd sinds Eric Newby zijn reis maakte? Of eten jullie ook rare koekjes en cakejes? Nog veel plezier![En inderdaad, af en toe even afstand nemen kan geen kwaad ;-)] Liefs, Corja

• 10 September 2013 - 13:54

Joke:

Pfieuw, gelukkig jullie site weer gevonden. Leuk om te lezen! Geniet ervan :)
    x

• 11 September 2013 - 21:05

Corine Hofstra:

Hai- die- ho! Lieverds!
    De eerste vraag die je altijd wilt stellen is: hoe gaat het?! Maar terwijl ik die intypte besefte ik dat dat een beetje overbodig was omdat ik net al (!) jullie reisverslagen heb gelezen; en inderdaad dat is een genot om te doen! Heerlijk! Eigenlijk is er tot nog toe maar 1 woord voldoende voor jullie reis/ervaringen en leventje:
    VET! (Ok, dat vind ik dan ;)
    Wauw! Echt te gek! En ik moest erg lachen om jullie manier van tickets kopen bij het locket inclusief tekening!!! Maar het werkt, dus. Wellicht ook erg handig wanneer jullie in Japan komen!
    Maar daar gaan eerst nog een HELEBOEL treinkilometertjes overheen.
    Ik zie uit naar jullie volgende verslag! Top!
    Dikke kus!!! Je zus (ok, en Gerald en Aron)

• 15 September 2013 - 20:49

Mark Verdam:

Ha die (trein)reizigers! Echt te gek om jullie verslagen te lezen! Moest ff wat inhalen, maar het is gelukt. Zo te lezen hebben jullie het fantastisch en gaat het prima! Echt vet om zóveel te zien en mee te maken. Zoals ik jullie ken en wat ik lees gaat het allemaal vrij relaxed. Dat doen jullie goed hoor!
    Blijf vooral schrijven, zeker nu ik het ga bijhouden...:) en natuurlijk foto's maken.