до свидания Россия (Daswiedaanja Russia,) - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu до свидания Россия (Daswiedaanja Russia,) - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

до свидания Россия (Daswiedaanja Russia,)

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

24 September 2013 | Rusland, Vladivostok

Na precies 30 dagen Rusland, we hebben onze visum volledig benut, gaan we de landmassa waar Nederland nog aan vast zit verlaten. Op naar Japan, woensdag om 14.00 uur (lokale tijd) gaan we met de DBS ferry “eastern dream” via Zuid-Korea naar Japan, waar we dan vrijdagochtend 27 september zullen aankomen. Een nieuw stuk gaat beginnen!
Rusland, we gaan het missen. De uitgestrekte spoorlijnen, met gigantische goederentreinen (de langste geteld had 98 wagons), het prachtige uitzicht vanuit de trein, de leuke mensen die je ontmoet in de trein, de enorme diversiteit op alle vlakken; landschap, mensen, gebouwen, treinen, hostels. Het is een mooi en bijzonder land, we hebben er een indruk van, kennen doen we het zeker niet daar is het te groot en ondoorgrondelijk voor. Er zijn ook dingen die we niet gaan missen; de chagerijnige kassamevrouwen, de vieze wc's, het wc papier dat je in zo'n apart afvalbakje moet gooien die altijd net vol is als jij erop zit, maar dat is het dan eigenlijk ook wel.

We hebben veel meegemaakt, een paar opvallende dingen:
De mensen: Lachen over het algemeen weinig. Zijn soms heel behulpzaam, soms heel nors (vaak omdat ze bang zijn af te gaan omdat ze geen Engels begrijpen), praten gewoon lekker in het Russisch door ook al snap je er niks van. Veel willen wel hun Engels met je oefenen, erg leuk! Vanaf Yekaterinburg zag je steeds meer Aziatisch uitziende mensen, in Ulan Ude waren er bijna alleen maar Aziatische mensen, opvallend dat deze Russen wel veel glimlachen en een stuk behulpzamer waren. Helemaal oost, in Vladivostok is weer geen Aziaat te bekennen. Houden van warmte; in de trein en binnen liefst 25 graden en dan nog een lekker warm trainingspak aan en een dekentje. Verven hier behoorlijk vanuit de losse pols, je kunt duidelijk aan de omgeving zien dat er geverfd is. Houden van eten! Vooral in de trein.
De dames; bij loketten in de stations; aardig en behulpzaam, achter de kassa; chagarijnig, als conductrices; meestal vriendelijk (per wagon zijn ze per twee en hebben ze altijd hetzelfde humeur), er werken erg veel dames bij de spoorwegen; conductrices, restauratiewagens, waterbijvullers, loketten, schoonmakers, wc hokjes bediendes etc.
De heren; zijn vaak praakgrager dan de vrouwen, stinken meer, snurken flink, lachen vaker, zijn erg nieuwsgierig, zie je niet zo vaak werken bij het spoor. (behalve als de meneer die op ieder station met een hamer tegen alle wielen tikt)
De treinen; heb je werkelijk in allerlei soorten, ze zijn allemaal lang, maar sommige zijn vies, andere heel schoon, sommige oud, andere heel nieuw, allemaal hebben ze per wagon van 54 mensen 2 wc's.....Er zijn duidelijke treintradities: omkleden in makkelijke kleren, uitstalling maken van al je eten, kleedje mee om over je eten te leggen, speciale treinslippertjes..
De hostels; wij kiezen meestal de goedkoopste dus verwachtingen zijn laag, vaak zijn 't stukken in een appartementen complex, zonder naambordje (zijn waarschijnlijk niet aangegeven bij de belasting) met medewerkers die weinig Engels spreken, op wat uitzonderingen na. Bij veel kun je de was doen (vaak gratis) koken en staat er een koelkast tot je beschikking, bij een enkeling heb je een Banya!! (Russische sauna)
De gebouwen: veel Sovjet flats, sommige in kleurtjes zodat het wat minder lelijk is, erg veel houten huizen met mooie motieven. De kerken worden naarmate we meer naar het oosten gaan steeds kitcher en kleurrijker (gaan meer lijken op boedhistische/hindoeistische tempels).
Wij: Douwe zegt bij de begroeting tegen alle mensen perongeluk tot ziens in plaats van hallo (wat bij de conductrices vaak wel het ijs breekt), worden steeds vaker op de foto gezet, glimlachen teveel (naar Russische maatstaven), hebben erg genoten :)

Verder: de tweede wereldoorlog heet hier the great patriotic war. De trappen zijn hier onbetrouwbaar alle treden hebben een andere hoogte, struikelen gegarandeerd.

Er is vast nog veel meer.....maar dit even tot nu toe. Ons laatste stuk Rusland bestond uit Ulan Ude, Irkustst en Vladivostok.In UU een mooie Boedhistische tempel bezocht, een van voor de Sovjet Unie. Bijzonder gezicht! In Irkukst was het erg koud met een ijzige wind, we hebben gewandeld en zijn wederom Lenin tegengekomen. In Vladivostok is het heerlijk, 20 graden en zon. Dus heerlijk aan het strand gezeten :) verder aan het uitrusten en voorbereiden op Japan.
Vladivostok is nog maar 20 jaar open voor buitenlanders, dat merk je aan het feit dat er minder hotels etc zijn en er nog minder mensen Engels spreken. Verder zijn er veel mensen van de marine (er is een basis), vliegen er per dag meerdere straaljagers over en liggen er militaire schepen. Dit is DE basis van het oosten. Vladivostok betekent dan ook niet voor niks Controling (vladi) the east (vostok).

Ja we zeggen; tot ziens Rusland, we zouden het graag nog een keer verder willen bekijken. Het liefst in de winter. Wie weet...

Liefs Douwe en Judy

PS we vinden het erg leuk om jullie reacties te lezen en proberen vaak zelf via een reactie daarop weer te reageren. Nu even bij het bericht
@ Corja: het eten in de trein is denk ik niet veel veranderd. Nog steeds veel cakejes, maar ook erg veel noodles, soep en vis.
@ P&M; jaa we hebben zelfs gezwommen in het Baikal meer, wel ijskoud
@ Tom; wat leuk dat je meeleest! Ja tis een mooie trip, ben benieuwd wat jouw volgende wordt, maar nu eerst veel plezier als meester
@ Pa Hilverda: wat heerlijk zeg 25 graden in Frankrijk, dat is idd beter dan bij ons.
@ Corine; tot vrijdag :) :)
@ Oma; leuk he die wereldbol, weltrusten terug vanuit Vladivostok
@ Rachel; dank je en hoe is jouw dam tot dam loop gegaan?
@ Mama: nou het was gelukkig een prima vliegtuig, dus geen vliegangst nodig
@ Mark; leuk van je te horen, het gaat inderdaad relaxed maar soms zijn we erg moe vanwege het wat hoge reistempo (wegens visa)

After exactly 30 days in Russia, we have used our visa to it's full extend, we are going to Japan. Wednesday at 14:00 (local time) we take the DBS ferry "eastern dream", via South Korea to Japan, where we will arrive Friday September 27. A new part of our trip is about to begin!
Russia, we are going to miss it. The vast railway lines, with giant trains (the longest counted had 98 wagons), the beautiful view from the train, the nice people you meet on the train, the enormous diversity in all areas: landscape, people, buildings, trains, hostels. It is a beautiful and unique country, we have an impression, but we don't know it yet, therefor it is to big. There are also things we are not going to mis, the grumpy cashier ladys, the dirty toilets, the toilet paper that you have to put in a separate waste container that is always full just as you need it, but that's about it.

We have experienced a lot, a few things we noticed:
- People: Don't generally laugh a lot. Are sometimes very helpful, sometimes very cranky (we think often because they are ashamed because they do not understand English)just stay talking in Russian even though you don't understand a word. Many want to practice their English with you, very nice! From Yekaterinburg you saw more and more Asian looking people, in Ulan Ude there were almost only Asian people, remarkable that these Russians smile a lot and were a lot more helpful. All the way east, in Vladivostok there are no Asian looking persons at all. They like things warm, in the train and in the house it is usely 25 degrees and than they still wear warm tracksuits and a blanket. Painting (of for exemple walls) is done with ease, you can see from every thing around it that they have been painting.
Love to eat ! Especially in the train .
- The ladies, at the stations are nice and helpful, behind the supermarket counter are grumpy, as conductresses are usually friendly (per wagon , they are in pairs, and they always have the same mood), there are a lot of ladies working at the railways: conductresses, filling up the watertanks, cleaners, toilet cubicles servants etc.
- Gentlemen; more talketive than women, stink more, snoring extremely loud, laugh more often, are very curious, you do not see them often working at the track. ( except for the guys who at avery station test the weels with a hammer)
- The trains: are there in lots of types but they are all long, some are dirty, some quite clean, some old, some quite new, they all have two toilets for a wagon of 54 people ..... There are specific train traditions: change into comfortable clothing, display all your food, put a little blanked on your food and wear special train slippers ..
- The hostels , we usually choose the cheapest so expectations are low, often they are in an apartment building, unmarked (probably not official) with staff who speak little English, ofcourse with some exceptions. In many you can do laundry (often free) cook and there is a fridge, with a one we had a Banya ! ( Russian sauna )
- The buildings, many Soviet flats, some in colors so that it's less ugly, a lot of wooden houses with beautiful motifs, also in some cities and outskirts. The churches are getting kitcher and more colorful as we go more to the east (become more like Buddhist / Hindu temples).
- We: Douwe excedentily says goodbye instead of hello, to most of the people ( with the conductresses that often breaks the ice) , are secretley put on picture, smile too much (by Russian standards), enjoyed it :)

- Furthermore , the Second World War is called here the great patriotic war. The stairs are unreliable here because the steps are of different height, tripping guaranteed.

There 's probably much more ..... but just so far. Our last piece of Russia consisted of Ulan Ude , Irkustst and Vladivostok. In UU we visited a beautiful Buddhist datsan, one from before the Soviet Union! In Irkukst it was very cold with an icy wind, we walked and again had a meeting with Lenin. In Vladivostok it is lovely, 20 degrees and sunny. So we have been sitting on the beach :) took a rest and prepared for Japan.
Vladivostok is open to foreigners for just 20 years. You can see that by the fact that there are fewer hotels etc and there are even fewer people speaking English. There are also many marine people (there is a basis), every day there are several jets flying above the city and there are military ships. This is THE main base of the east. Vladivostok means controling ( vladi ) the east ( Vostok ) .

We say, goodbye Russia, we would like to explore more. Preferably in the winter. Who knows ...

Love Douwe and Judy

• 24 September 2013 - 14:13

Kora:

Hey Juudje en Douwe, wat leuk om weer van jullie te lezen! We genieten hier met z'n allen van jullie verhalen. Ik was vorige week in Haarlem en jullie huisje stond er nog ;)
    Merijn is vorige week mee op kamp geweest met o.a. "jouw" klas; hij heeft het erg leuk gehad.
    Jullie nog heel genieten! Dikke kus, Kora en de rest

• 24 September 2013 - 14:14

Kora:

Ik bedoel natuurlijk heel veel genieten!

• 24 September 2013 - 15:28

Joke:

Haha, ik dacht even dat ik spam in mijn mailbox kreeg door die Russische tekens in de titel. Maar gelukkig leuke mail van jullie ;) Goed om te lezen weer allemaal!

• 24 September 2013 - 16:10

Susanne:

Hee kanjers,

Nu kunnen jullie Russisch toevoegen aan de talen die je spreekt ;-) (maakt indruk zo'n titel boven je bericht...)
    Geniet nog even van jullie laatste daagjes in Russia en op naar het mooie Azie! Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen daar zijn. Dikke kus van 2 bijna jarige kanjers en ik reageer snel op je mail, maar wil er even de tijd voor nemen!

Liefs,
    Suus enzo

• 24 September 2013 - 18:43

Remke:

Hey Douwe en Judy,

Eerst wilde ik jullie verslag niet openen, het leek net iets engs (virus oid)...al die gekke tekentjes.....
    Maar jullie kunnen dat nu natuurlijk vloeiend spreken :-)

Rusland achter jullie laten en op naar Japan. Ben erg benieuwd hoe het daar voor jullie is.
    En natuurlijk ook om weer bekende gezichten te zien! Spannend!

xx Remke

ohja, ik bedacht dat ik ooit van een van mijn reizen een boek heb laten afdrukken via deze site. Dan krijg je alle verhalen + foto's en reacties.... als jullie dat willen doen kun je 6 maanden minder lang op reis om genoeg geld bij elkaar te sparen en krijg je een megamega dik boek! hihi

• 24 September 2013 - 20:45

Annelies:

Hahaha Remke, vet goed! Denk wel dat ze daardoor over te halen zijn!
    Dag lieve Douwe en Judy, ik ga ook nog reageren op de mail. Ik denk straks onder het genot van warme chocolademelk. (niet dat het hier zo koud is, maar gewoon lekker ;)) De meisjes zijn ter ruste, ik check straks de post nog even en ruim de boel op. Pieter is aan het werk. Donderdag heb ik nog een sollicitatie voor diagnostiek binnen de 2e lijn, zou errug leuk zijn als ik die binnen haal.

Maar wat een verhaal zeg! Leuk ook zo met de kenmerken per onderdeel :P En de foto's uiteraard. 't roze is er nu wel uit he? Uit je haar, of viel het weg tegen het shirtje? ;)

Leuk zeg dat je Corine tegen gaat komen! Handig en fijn, of krijgen jullie dan heimwee?

Voor nu heel veel liefs, doen jullie nog steeds voorzichtig?

Oja en ik vroeg vanavond bij het eten aan Enora; weet je wie er donderdagavond komt eten? Eerste antwoord was; opa jan (ze weet dat die deze week komt) nee, niet opa Jan, die komt vrijdag avond. Hmmm Wie denk je dan? Ome...... Ome Douwe maakte Enora 'm af! Dus jullie zijn wel uit het oog, maar zeker niet uit het hart! Gelukkig kon ik haar blij maken met het feit dat ome Klaas komt eten :P hahaha.

Nou ja zet m op kanjers! Heel veel plezier

xxx

• 24 September 2013 - 20:52

Oma:

lieve judy en douwe,nou dat was een heel verslag,erg leuk om te lezen wat heeft elk land toch zijn eigen leuke en minder leuke gewoonten. Ik ben blij dat jullie daar heelhuids doorheen gekomen zijn,ja nu op weg naar Japan dat zal vast heeeeel anders zijn,lijkt mij. Wat fijn dat jullie corine gaan ontmoeten en dan in een goed hotel kunnen slapen!geniet er van. De bol brand al een poos,het is nu weer vroeg donker.
    Een goeie reis,veel liefs oma.

• 25 September 2013 - 13:17

Rachel:

Wat kunnen jullie toch beeldend schrijven! Nu kan ik me er echt een voorstelling van maken hoe het daar is hahah!
    Het leuke van een wereldreis is natuurlijk dat jullie zoveel verschillende dingen zien, het lijkt me inderdaad straks een enorm verschil om in Japan te zijn, dat kun je waarschijnlijk niet vergelijken met Rusland.
    Grappig; mijn moeder is vorige week teruggekomen uit Japan, ze zat in Nagoya. Er was daar een conferentie waar zij heen mocht vanwege haar werk. Was erg leuk en aan haar foto's te zien echt een bijzonder land. Jullie zullen je er dus ook wel vermaken!