Van hot naar her.. - Reisverslag uit Osaka, Japan van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu Van hot naar her.. - Reisverslag uit Osaka, Japan van Douwe en Judy - WaarBenJij.nu

Van hot naar her..

Door: Douwe en Judy

Blijf op de hoogte en volg Douwe en Judy

16 Oktober 2013 | Japan, Osaka

Om iedereen gerust te stellen, nee wij zitten niet in het typhoon gebied, het enige wat wij er van merken is via het nieuws en een beetje regen. :)

Ondertussen heel wat door Japan gereisd. Van Ichinoseki naar Sapporo, daarna Hakodate, Nikko, Nagano, Hiroshima, Himeji en nu Osaka. We benutten onze treinpas behoorlijk :)

In Sapporo hebben we Tamami ontmoet, we mochten twee nachten bij haar en haar familie logeren, wat ontzettend gezellig en leuk was. De eerste avond zijn we naar een heuse karaoke bar geweest. Je huurt met je groepje een kamertje met karaokesysteem en gaat lekker zingen. Tamami vertelde dat zij meestal twee uur gaat, twee uur dachten wij, dat is lang, maar het vloog voorbij en we vonden het jammer dat we al moesten stoppen. Als je de gang oploopt hoor je overal om je heen ook allemaal mensen zingen, erg gezellig. We hebben heerlijk sushi gegeten in Otaru, een echt Japans ontbijt gehad (met inktvis) en genoten van het avonduitzicht over Sapporo vanaf een berg.

Van Sapporo naar Hakodate gegaan, nog net op Hokkaido (het bovenste eiland van Japan) De rit met de trein was erg mooi, langs de kust en door de bergen. In Hakodate vooral wat uitgerust en een fort bezocht (geinspireerd op Nederlandse school).

Daarna volgde Nikko, dat was echt prachtig. Een klein dorpje, overdag druk en 's avonds volledig uitgestorven. We sliepen in een hostel in het bos. We hebben twee dagen gewandeld. De eerste door het bos langs de werelderfgoed plekken met allerlei tempels. Sommige helemaal begroeid met mos, andere glimmend en schitterd. De tweede dag langs watervallen. Heel rustig en mooi, dwars door het bos. Judy was nog erg bang voor mogelijke beren, hoorden later dat in de afgelopen 7 jaar maar 2 keer een beer was gesignaleerd. Toevallig was een daarvan een aanval op een vrouw, anderhalve maand geleden. Brrr was blij dat we toen veilig binnen zaten.

Onze volgende stop was Nagano, bekend van het schaatsen natuurlijk. Het stond nog hoog op ons lijstje om een paar rondjes te schaatsen, maar vanwege tijdgebrek niet gelukt. Tijdens ons weekend Nagano was er die maandag in Japan een nationale feestdag, heel Japan was vrij en een weekend weg. ALLES was vol, echt alles in bijna alle steden, dus we eindigden in Nagano op twee verschillende dorms, was wel een beetje ongezellig. Wel een heel leuk hostel met allemaal goede reistips voor de omgeving.

De eerste dag zijn we naar Japanse makaken geweest die in de bergen leven en vooral bekend zijn doordat ze daar in de winter opwarmen in de hotsprings. We hebben ze helaas niet in de sneeuw gezien, maar wel in bad. Erg leuk, veel jonkies. We gingen met de trein, het was een speciaal ticket waarmee we ook een Onsen in mochten. Een Onsen is een traditioneel Japans badhuis. Dat hebben we dus geprobeerd. Bij de ingang laat je je schoenen achter en ga je naar jouw gedeelte, mannen bij mannen, vrouwen bij vrouwen. In het halletje staan kluisjes om je spullen in te leggen. Bloot ga je naar de volgende ruimte, eerst even onder een staande douche door en dan lekker zitten op een krukje voor een spiegel. Je hebt dan 1 kraan en 1 douche. De Japanners hebben allemaal een mandje bij zich met zeep, shampoo, schrobdoekjes, etc. Er staat gelukkig ook zeep die wij onvoorbereidde westerlingen konden gebruiken. Nu moet je je flink wassen en schrobben. Als je helemaal schoon bent kunt je het hete bad in. Twee waren er, een binnen, een buiten. Lekker stomen in de hete baden, nog even afdouchen en dan weer aankleden. Het was een hele ervaring. Met een prachtige panorame trein gingen we weer terug. Heerlijke dag gehad.

De tweede dag Nagano zijn we de Japanse Alpen in gegaan en hebben we flink gewandeld en geklommen. Eerst een wandeling in het makkelijke gedeelte en toen besloten we ook nog de hoge berg te belimmen van 1917 meter. Omhoog was erg zwaar, het was echt heftig klimmen. We hebben onszelf nog behoorlijk uitgelachen want we kwamen allemaal oudere Japanse mensen tegen die glimlachend aan de wandel waren, wij zweten en puffen … :) Uiteindelijk zijn we tot 1860 meter gekomen. Daar was een splitsing naar beneden en aangezien het vanaf daar nog 3 uur naar beneden zou zijn besloten we te gaan dalen, anders zouden we een stuk in het donker moeten lopen. Aangezien hier ook beren zaten, de Japanners lopen allemaal met een berenbel rond die zorgt dat de beer op afstand blijft, leek dat niet zo'n goed idee. We zijn als een gek naar beneden gegaan, nonstop door zodat we bij licht aan zouden komen. Dat is gelukt. Na een uur en 20 minuten liepen we het bos uit, toen nog naar de bushalte en we konden veilig terug naar Nagano. De Alpen waren prachtig, op de hoge toppen lag sneeuw, het bos kreeg al wat herfstkleuren en het uitzicht was super. We waren wel helemaal kapot, niks gewend met ons vlakke landje.

Toen Hiroshima, bekend door zijn tragische verleden. We zijn naar het memorial museum geweest en kwamen er diep onder de indruk weer uit. Heftig. Indrukwekkend museum, Japan is ook heel realistisch en helder in zijn eigen bijdragen aan de oorlog. Veel geleerd. Toch is het een mooie stad en heeft het een gezellige uitstraling.

Vanmorgen van Hiroshima naar Himeji, daar staat een kasteel dat dateert uit 1333, helaas in restauratie. Toch heel mooi, prachtige kasteeltuin met daarin een traditioneel theehuis. Wij hebben onze eerste kleine theeceremonie gehad met vriendelijke dames in kimono!
Vanmiddag verder gegaan naar Osaka, hier willen we ons Chinese visum gaan regelen. We hebben besloten toch totaal 5 weken Japan te doen in plaats van 4, dus 1 november varen we pas naar China, tenminste mocht het visum lukken.

We vinden het erg leuk om jullie reachties te lezen en zullen even reageren.

Ja ,het was inderdaad een grote verrassing Rem en oma. In Japan doen onze telefoons het helemaal niet, dus Suus helaas geen sms ontvangen. Tja Mark, we maken inderdaad veel foto's, maar worden ook nog steeds vaak op de foto gezet :) Nee Rach, zeeziek had ik ook niet verwacht, nu maar hopen dat de boot naar China meevalt! Enora, welke ballon bedoel je? Huis ten Bosch in Japan gaan we niet bezoeken Peter, ben jij er wel geweest? Wat leuk Wieneke en Arjen en Simone dat jullie de link hebben gevonden. Top Wien dat de kaarten aan zijn gekomen en misschien moet je ons maar op komen zoeken ;). Sushi hebben we gegeten Joke maar nog niet in zo'n bandrestaurant. Je hebt het maar druk, Mick, ik volg Kayleigh ook. Hoe gaat het met de klas?

Lieve groetjes Douwe en Judy

To reassure everyone, no we are not in the typhoon area, the only thing we have noticed is a little rain. :)

In te meantime we traveld a lot around Japan. From Ichinoseki to Sapporo, Hakodate then Nikko, Nagano, Hiroshima , Himeji and now Osaka.

In Sapporo we met Tamami, we spend two nights with her and her family. The first night we went to a karaoke bar. With a group you can rent a room with a karaokesystem and you can sing how long you want. Tamami told us that she usually goes 2 houres, '2houres', we tought, 'thats a long time'. But it wasn't at all. We had a lot of fun. Togheter we ate good sushi in Otaru, had a real Japanese breakfast (with squid and misosoup) an enjoyed the view off Sapporo by night.

From Sapporo we went to Hakodate where we did some relaxing and visited an old fort, inspired by Dutch school.

Than to Nikko, its was gorgeous! We stayed at an hostel in the wood. We did two days of walking. The first walk went trough al the world heritage sites. A lot of shrines and temples, some coverd in moss, some shining with gold. The second day we made a walk in the forrest with waterfalls. Judy was quite afraid of bears. We didn't see any, but back at the hostel we hearded that there were only 2 bears sightings reported in the last 7 years. The second was only 1,5 month ago when it attacked a women. We were happy to be back safe and sound.

Our next stop was Nagano, famous from its ice skating. We planned on going ice skating but there was not enough time. At the weekend we were in Nagano, everyone in Japan was traveling. Monday seemed to be a holiday. So everything was booked. We ended up in 2 different dorms.. not so cosy, but a very nice hostel with lots of traveling information.

The first day we went to the Japanese macaques, famous because the warm themselfs in winter in the hotsprings. We saw a lot of them, unfortunately not in snow, but they did take a bath. Was great! Lots of little babies. We went there by train with a special ticket wich allowed us to use an onsen. This is a traditional Japanese bathhouse. When you come in you leave your shoes by the door. Than you go to your part of the facility, male or female. In the 1st room there are lockers to put your stuf in. Naked you go to the next room, take a quick shower, after that you sit down at a stool. You have a shower and a tap. The Japanese carry a basket with soap, shampoo, etc. Luckily there is soap freely available aswell, so we unprepared western travelers could wash too. When you are realy clean you can relaxed in the hottub, inside or outside. Than a quick shower and back to busines.

The second day we went into the Japanese Alps. We did some easy walking and some hiking. After the easy one we decided to go up the high mountain of 1917 m. It was a lot of climbing, we made a lot of fun of our selfs because some elder Japanese people were walkind and climbing with a smile on there face, while we were sweating like crazy. :) We made it to 1860 m. At that point there was a path down, people told us it would take 3 hours down. Therefor we decided to decent so we would be out of the forrest before sundown. In this area they warn for bears aswell, so it seemed like a good idea to be out in time. We walked down as fast as we could and it took us 1 hour and 20 minutes. We were a little proud. It was amazing, the view was great with snow on the high peaks. We were exausted when we sat in the bus, but also satisfied.

Hiroshima, known for its tragedy in the second world war. We went to the memorial museum and came out very much inpressed. A very intreresting and impressive museum, we learned a lot. Japan is also honoust about their own actions during the war. Besides those sad events Hiroshima is a nice and beautiful city.

This morning we went to Himeji to visit the old castle dating back to 1333. It was under construction but stil was very beautifull. There was also a big and gorgeous garden with a traditional teahouse. There we had our first teaceremony with some nice ladies in a kimono! In the afternoon we went to Osaka. Here we hope to get our visa for China.
We stay in Japan one more week than intended so on the first of november we will sail to China. At least we hope so!

Greetings Douwe and Judy

• 17 Oktober 2013 - 12:54

Jet:

Wauw, wat een verhaal weer! Heerlijk om jullie avonturen te lezen en ook de bijbehorende foto's te zien. Vooral dat aapje!! (naast dat berenbord :-) ). Blijf lekker schrijven, en wij blijven lezen!! Volgend jaar met Sinterklaas (jammer dat jullie dit jaar het grote feest missen) gaan we ipv de Lama's wel karaoke zingen. Sinterklaasliedjes! Veel plezier nog saampjes he. Enneh..het woordje tijdgebrek wil ik niet meer lezen hoor. Ben je in Nagano ga je niet schaatsen?!?! Tijdgebrek is zooooh westers... dikke zoen van Jet

• 17 Oktober 2013 - 16:42

Wieneke:

Mooi allemaal! Ik stel me voor dat de Japanse vrouwen hun ogen uit keken toen ze zo'n mooie witte vrouw tegenkwamen in het badhuis! Maar ja, ze zijn natuurlijk zeer beleefd en hebben je waarschijnlijk niet aan zitten staren. Vet lachen van die oude mensjes die op hun gemak door de bergen liepen en jullie maar zwoegen. Ik zie het al voor me. Hebben jullie inmiddels ook een berenbel? (Dat soort dingen remt trouwens een beetje mijn enthousiasme om ook te gaan, hihi) Maar vooral ben ik superjaloers dat jullie zo heerlijk onderweg zijn en ik hier maar een beetje werken, zucht. Geniet ervan! Liefs Wien

• 19 Oktober 2013 - 15:43

Oma:

ja hoor het is gelukt om jullie mail op mijn laptop te krijgen,dank zij mama. Weten jullie dat het bericht niet op een normale manier kwam? Wat ben ik blij dat jullie geen beren tegen kwamen brrrr...ik moest meteen denken aan de man die door een beer was aangevallen en de onderkant van zijn gezicht kwijt was en het overleefd heeft, dus geen beren "wandelingen"meer hoor.Het is wel heel bijzonder wat jullie allemaal zien en meemaken,als het zo bekijk hebben jullie een druk leven.Dat zingen met elkaar lijkt mij ook wel wat maar bergen beklimmen zal echt niet lukken. we zullen jullie straks missen,we vieren mijn verjaardag met appel-en kwarktaart,nog bedankt voor de felicitatie en groetjes.Nou geniet van Japan en elkaar,veel liefs xxx

• 22 Oktober 2013 - 02:58

Rachel:

Heerlijk om in mijn nachtdienst weer fijn een verhaaltje te lezen! Het lijkt net een sprookje, wat jullie allemaal meemaken haha! Genieten hoor!
    En dat Japanse-badhuis klinkt ook heerlijk, dat staat wel een beetje in vergelijking met de sauna-bezoekjes hier, al is het natuurlijk wel veel gezellig om met je vriendinnen te gaan :P
    Beren en Judy lijkt mij ook geen goede combi, ik hoor je alle gillen bij het idee hahah!
    Dat jullie ondanks je enorm lange tijd voor je reis...toch tijdgebrek.....het is toch wat!:D
    Veel liefs en dikke knuffel!

• 22 Oktober 2013 - 11:53

Joke:

Indrukwekkend dat memorial museum in Hiroshima. Ik kan me nog herinneren dat ik even tijd nodig had om het allemaal te verwerken wat er te zien was. Vooral een driewieler is me bijgebleven waar je op het zadel een zwarte plek zag. Daar had dus een kindje op gezeten toen de bom viel...hele kind weg alleen die schaduwplek was nog te zien. Bizar.
    Zijn jullie ook al aan het starten naar andere toeristen? Iedereen heeft zwart haar en als je dan ineens toeristen met een andere haarkleur ziet is dat best vreemd. Ik vergat na een tijd echt even dat ik zelf blond ben, haha! (Blonde actie!)
    Liefs!

• 22 Oktober 2013 - 13:38

Susanne:

Hoi kanjers!

Tijdgebrek, jammer hè, heb je relatief veel tijd, moet je toch keuzes maken in wat je doet en kan doen!
    Ik vind het wel grappig om te zien dat iedere keer op de foto's, Douwes haar weer wat gegroeid is :-) Ben benieuwd hoe lang 't zal zijn aan het einde van jullie reis ;-) Enne, je bent één van mijn tips vergeten, ten behoeve van de rust van het thuisfront. Enge of toch achteraf eigenlijk wel gevaarlijke dingen, pas weer vertellen als je THUIS bent... Op deze manier krijgen je moeder en oma iedere keer weer een heleboel grijze haren erbij... ;-)
    Geniet kanjers, doen wij ook hier, we hebben een heel zacht herfst(vakantie)weekje, dus da's korte mouwen aan :-)

Liefs vanuit het nu zonnige Nederland, al in de ban van pepernoten, zwarte pieten (of juist gekleurde :-S), bezuinigingen en de herfst.

• 22 Oktober 2013 - 15:35

Douwe En Judy :

We hebben ons visum voor China, 30 dagen 1 entry. Eigenlijk wilde we een double entry 60 dagen. Maar dat mocht niet.

Tijdgebrek is natuurlijk belachelijk maar gek genoeg wil je toch altijd meer (westers, maar ook Japans), we zitten nog steeds in Kyoto, 6 nachtjes. (treinpas is op)

Judy maakte veel indruk in het badhuis. Een klein kindje die met zijn moeder was zette bij haar aanblik grote ogen en een enorme keel op. Hij stopte niet meer.

Het driewielertje was inderdaad erg indrukwekkend.

Karaoke met sint lijkt ons wel wat.

De beren hebben we in geen velde of wegen gezien, was veilig genoeg om te wandelen met de 100+ Japanners

Geniet van het goede weer daar!

• 22 Oktober 2013 - 20:30

Corine Hofstra:

Hoi lieve lui!

Wat hebben jullie inmiddels alweer ENORM veel meegemaakt en gezien na onze ontmoeting in Tokio!!!
    Geweldig! Ik ben ook zo nieuwsgierig naar de natuur in Japan. Is het heel groen?!
    Aankomende vrijdag vlieg ik weer naar Japan. Ben benieuwd of we elkaar nog gaan zien! Zou wel erg leuk zijn eigenlijk nog. Geniet nog lekker luitjes en tot ziens weer!
    Dikke kus!
    Corine

• 23 Oktober 2013 - 12:59

Wilma:

Wat een prachtige avonturen hebben jullie weer beleefd. Ik zie het al helemaal voor me: de 100+ Japanners die jullie, de jonge, dynamische sportievelingen, al glimlachend en vriendelijk knikkend (en klingelend) inhalen en voorbij lopen alsof ze een zondagmiddag wandelingetje in het dorp maken. En Juud, Suus heeft helemaal gelijk, die berenverhalen zijn niet echt geruststellend voor oma's en mama's, alhoewel ik erg moest lachen bij het idee dat jij bij gebrek aan een berenbel, luid zingend en fluitend door de bossen hebt gelopen. Vandaag kreeg ik een grote verrassing: post uit Japan, een kaart met leuke lieve aapjes (Makaken?) in een Radisson hotel envelop :) Super snel; afgelopen zaterdag gepost en nu al bezorgd. Die Japanners zijn heel wat vlotter dan de Russen ;) Dank jullie wel, heel leuk! Het etentje voor oma's verjaardag was erg gezellig en lekker maar ik heb jullie wel gemist hoor. Fijn dat jullie je visum voor China op zak hebben. Ik ga nog even nagenieten van mij Japanse post. Veel liefs xx

• 27 Oktober 2013 - 18:24

Sanne Schermer:

U heeft echt al heel veel beleeft! Maar wij hebben in de klas ook al heel veel beleeft. We zijn op kamp geweest en we hebben een klas vogel!!! Zelf gevangen op het fietsenplein het is een parkiet en hij heet fladder! Het is de laatste herfstvakantie dag. Het kamp was er leuk. We hebben ook al een projectavond gehad. Het ging over sport en spel. Het is erg gezellig in de klas.